Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Archiwum z miesiąca: Kwiecień 2014

Zarządzanie i rola lidera w bibliotekarstwie

Autor: Alina Nowińska,

Kategorie: Biblioteki jako kolekcje, Zarządzanie, Branża, zawód i edukacja

Tagi: , , , , ,

Zostaw komentarz

Autorka rozpoczyna tym artykułem (redagowany przez siebie) cykl felietonów poświęconych kwestiom zarządzania i roli liderów w bibliotekarstwie. Osobiście, rozpoczynając pracę w bibliotekarstwie, przewidywała, że spełni się zawodowo jako szeregowy pracownik działu informacji biblioteki uniwersyteckiej, po roku jednak awansowała na kierownika działu, a następnie – dyrektora biblioteki Uniwersytetu Wyoming. W obu tych rolach konieczne były umiejętności z zakresu zarządzania, które musiała zdobywać samodzielnie i sprawdzać w konkretnych sytuacjach.

więcej o Zarządzanie i rola lidera w bibliotekarstwie

Mobilne usługi biblioteczne: bibliobusy na Słowacji

Autor: Alina Nowińska,

Kategorie: Biblioteki jako kolekcje, Działalność biblioteki

Tagi: , , , , , ,

Zostaw komentarz

W artykule podsumowano efekty 20 lat usług dla ludności świadczonych na Słowacji za pośrednictwem bibliobusów przez Bibliotekę Podduklianską w Svidniku. Po 1989 roku biblioteki wiejskie na Słowacji zaczęły podlegać bezpośrednio władzom gminnym, co spowodowało rozpad systemu bibliotecznego i problemy z ich finansowaniem. W ramach współpracy Holandii z krajami wschodniej Europy, przedstawiciele Holenderskiej Centralnej Służby Bibliotecznej prowincji Fryzja oraz Koordynacyjnego Centrum Bibliotecznego przy Słowackiej Bibliotece Narodowej rozpoczęli pracę nad projektem uruchomienia na Słowacji mobilnych usług bibliotecznych.

więcej o Mobilne usługi biblioteczne: bibliobusy na Słowacji

Realizacja programu STEAM przez biblioteki publiczne i szkolne w Stanach Zjednoczonych

Autor: Alina Nowińska,

Kategorie: Wykorzystanie informacji i socjologia informacji, Biblioteki jako kolekcje, Działalność biblioteki, Kategorie użytkowników

Tagi: , , , , , , , ,

Zostaw komentarz

Raporty z końca XX w., dotyczące wyników nauczania w Stanach Zjednoczonych wskazywały, że uczniowie szkół amerykańskich nie mają większych osiągnięć w zakresie nauk ścisłych, przyrodniczych i technicznych. Aby poprawić sytuację w wielu dystryktach szkolnych realizowany jest program określany akronimem STEAM (para) – od słów science, technology, engineering, artsmath – nauki ścisłe, technologia, inżynieria, sztuka i matematyka. Jego twórcom chodziło o to, by skłonić dzieci, najczęściej zdobywające wiedzę niejako „z drugiej ręki”, za pośrednictwem podręczników, wykładów i obrazów, a w szkole nastawione na rozwiązywanie testów, do osobistego uczestnictwa w eksperymentach, które przybliżą im prawa fizyczne, chemiczne i przyrodnicze, pobudzą ich wyobraźnię i kreatywność. Artykuł omawia możliwości realizacji programu STEAM przez biblioteki szkolne i publiczne.

więcej o Realizacja programu STEAM przez biblioteki publiczne i szkolne w Stanach Zjednoczonych

Nowoczesne budynki biblioteczne: dwa nagrodzone projekty

Autor: Alina Nowińska,

Kategorie: Biblioteki jako kolekcje, Architektura i wyposażenie

Tagi: , , , , , , , ,

Zostaw komentarz

Szkoły wyższe zaczynają zdawać sobie sprawę, że nowoczesny budynek biblioteki może stanowić ich wizytówkę, zachęcając studentów do wyboru danej uczelni. W artykule szczegółowo zaprezentowano dwie znane biblioteki europejskie będące przykładami ciekawych i udanych projektów architektonicznych i odpowiedniego ulokowania obiektów bibliotecznych na terenie kampusu: 1) holenderską bibliotekę politechniki w Delft (Delft University of Technology) oraz 2) Narodową Bibliotekę Techniczną (Národni Technická Knihovna – NTK) umiejscowioną na kampusie Czeskich Wyższych Uczelni Technicznych (České Vysoke Učení Technické – ČVUT) w Pradze.

więcej o Nowoczesne budynki biblioteczne: dwa nagrodzone projekty

Biblioteka Bibliotekoznawcza Instytutu Bibliotekoznawstwa Biblioteki Narodowej Czech

Autor: Alina Nowińska,

Kategorie: Bibliotekoznawstwo i informacja naukowa jako dziedzina, Źródła informacji, Biblioteki jako kolekcje

Tagi: , , , , , ,

Zostaw komentarz

Biblioteka Bibliotekoznawcza (Knihovna Knihovnické Literatury – KKL) Instytutu Bibliotekoznawstwa Biblioteki Narodowej Czech (BNCz) powstała w 1953 r. jako biblioteka podręczna ówczesnego Centralnego Gabinetu Naukowo-Metodycznego Bibliotekoznawstwa Biblioteki Narodowej i Uniwersyteckiej w Pradze. Od 1960 r. KKL dysponuje własnym budżetem i pełni funkcję centralnej krajowej biblioteki dziedzinowej.

więcej o Biblioteka Bibliotekoznawcza Instytutu Bibliotekoznawstwa Biblioteki Narodowej Czech

Ratowanie bibliotek szkolnych w Stanach Zjednoczonych

Autor: Alina Nowińska,

Kategorie: Wykorzystanie informacji i socjologia informacji, Biblioteki jako kolekcje, Branża, zawód i edukacja

Tagi: , , , ,

Zostaw komentarz

Reforma szkolnictwa w Stanach Zjednoczonych umożliwiła rodzicom uczniów, organizacjom non profit i, w niektórych przypadkach, organizacjom komercyjnym tworzenie szkół stanowiących alternatywę wobec tradycyjnych szkół publicznych. Są one określane mianem charter schools i mają charakter zbliżony do europejskich szkół społecznych. Do placówek tego typu w roku 2012/13 uczęszczało ok. 2,3 mln uczniów. Już w raporcie ministerialnym z roku 2007/08 zauważono, że tylko 51% szkół społecznych posiada bibliotekę (wobec 92% szkół publicznych).

więcej o Ratowanie bibliotek szkolnych w Stanach Zjednoczonych

Kryzys kształcenia bibliotecznego i zawodu bibliotekarza w Rosji

Autor: Alina Nowińska,

Kategorie: Zarządzanie, Branża, zawód i edukacja

Tagi: , , , , , ,

Zostaw komentarz

Artykuł poświęcono stanowi edukacji bibliotecznej w Rosji i kryzysowi kształcenia bibliotecznego w tym kraju, związanemu z niskim statusem zawodu bibliotekarza. W tekście omówiono przyczyny tego stanu rzeczy, przeanalizowano sytuację kształcenia zawodowego oraz wskazano konieczne działania zapobiegawcze.

więcej o Kryzys kształcenia bibliotecznego i zawodu bibliotekarza w Rosji

Użytkownicy repozytoriów uniwersyteckich

Autor: Alina Nowińska,

Kategorie: Wykorzystanie informacji i socjologia informacji, Źródła informacji, Dostęp do publikacji, Badania użytkowników, Kategorie użytkowników

Tagi: , , , , , , , , ,

Zostaw komentarz

Fachowe piśmiennictwo dotyczące repozytoriów uczelnianych koncentruje się głównie na zagadnieniach związanych z ich tworzeniem, ustalaniem zawartości i pozyskiwaniem publikacji, często pomija się natomiast kwestie późniejszego wykorzystania zgromadzonych dokumentów przez użytkowników. Ponieważ repozytorium instytucjonalne (IR) Stanowego Uniwersytetu Utah (USU) ma za sobą wstępny okres organizacji i wkroczyło już w fazę dojrzałości, skupiono się na badaniu dotyczącym jego użytkowników końcowych.

więcej o Użytkownicy repozytoriów uniwersyteckich