Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Wirtualne usługi biblioteczne w Czechach

Autor: Alina Nowińska,

Kategorie: Źródła informacji, Technologia informacyjna i bibliotekarska, Działalność biblioteki

Tagi: , , , , ,

Zostaw komentarz

Biblioteka Narodowa Czech od 2002 roku kieruje wirtualną biblioteczną służbą informacyjną „Spytaj bibliotekę” (SB) (portal: www.ptejteseknihovny.cz), w ramach której współpracuje 68 bibliotek , a ponad sto ma na swoich stronach www logo tej usługi. Użytkownik zamieszcza pytanie w specjalnym formularzu na stronie SB, może też śledzić drogę pytania, odpowiedzi i oraz uzyskać aktualne informacje na temat oferty SB.

W ostatnich latach miedzy innymi: 1) zaproponowano co tygodniowy stały konkurs na najciekawsze pytanie/odpowiedź. Następnie wybierany jest przez użytkowników portalu „laureat” miesiąca i 10 najciekawszych pytań/odpowiedzi roku. Pytania dotyczą różnych dziedzin i kwestii, np. zasad działania zegarów atomowych, wynalazcy kombajnów, daty utworzenia pierwszej biblioteki w Czechach itp.; 2) uruchomiono archiwum (www.ptejteseknihovny.cz/archiv) zapewniając czytelnikom pełnotekstowe wyszukiwanie (z operatorami Boole’a) oraz wyszukiwanie wg dat; 3) w czerwcu 2010 założono stronę SB na Facebooku, między innymi zachęcając do korzystania z tej usługi przez prezentację najciekawszych pytań i odpowiedzi; 4) opracowano odpowiednie hasło w Wikipedii, gdzie omówiono cele, organizację i doświadczenia służby SB oraz załączono przykłady pytań/odpowiedzi; 5) wprowadzano usługi SB w formie czatu w czasie rzeczywistym.

W tekście przedstawiono historię, trudności oraz aktualny stan działań związanych z realizacją tej usługi. Trudności sprawia m.in. konieczność zorganizowania zespołu osób odpowiadających na pytania (dyspozycyjność personelu, organizacja dyżurów, dobór specjalistów). Pomysł zainicjowała Biblioteka Narodowa Czech na początku 2011 r. W kwietniu tego roku rozpoczęto próbne wdrożenie systemu. Wymagało to od użytkowników instalacji na ich komputerach komunikatora ICQ. Instalacja tego oprogramowania w celu zadania pytania (niekiedy tylko jednego) okazała się mniej wygodna niż standardowa droga i czekanie 48 godz. Po zrezygnowaniu z ICQ, zdecydowano się na wybór oprogramowania Meebo, nie wymagającego instalacji na  komputerach czytelników. Czat zintegrowano ze stroną SB. Serwis dostępny jest z każdego komputera podłączonego do internetu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>