Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Ilościowe i jakościowe metody gromadzenia danych w badaniach nad wykorzystaniem i planowaniem przestrzeni bibliotecznej

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Informacja naukowa, Biblioteki jako kolekcje, Architektura i wyposażenie, Badania użytkowników

Tagi: , , , , , , , , ,

Zostaw komentarz

Projektowanie przestrzeni bibliotek, ich ocena jako miejsca (por. BABIN 2006/2/83, BABIN 2008/3/171, babin.bn.org.pl/?p=730) oraz ewaluacja potrzeb użytkowników to bardzo popularne tematy w piśmiennictwie z zakresu bibliotekoznawstwa i informacji naukowej. Określenie najlepszego sposobu pozyskiwania informacji o ich zachowaniu bywa jednak wyzwaniem. Metody ilościowe umożliwiają zdobycie danych liczbowych nt. działań podejmowanych przez klientów bibliotek, jakościowe – uzyskanie prywatnych opinii, odczuć i indywidualnych ocen użytkowników, informacje te są jednak niemierzalne. W artykule omówiono wyniki badania, w ramach którego sprawdzano, czy wyniki ilościowej obserwacji użytkowników oraz jakościowej analizy ich oczekiwań będą się znacząco różniły, czy uzupełniały i czy można na ich podstawie stworzyć pełny obraz potrzeb studentów i kadry naukowej i dostosować do nich odpowiednio pomieszczenia biblioteki akademickiej w celu poprawy komfortu jej użytkowania.

Projekt zrealizowano w bibliotece Rollins College (Winter Park, Floryda) im. J.M. Olina (BO); wykorzystano w nim dwie techniki gromadzenia danych: ilościową etnograficzną obserwację typów aktywności użytkowników na pierwszym, głównym piętrze biblioteki, w określonych przedziałach czasu, i jakościową metodę pracy grupowej – charette, stosowaną m.in. przez architektów i urbanistów przy planowaniu zagospodarowania przestrzeni i dającą możliwość poznania opinii wszystkich zainteresowanych jej wykorzystaniem stron. Opisane w tekście szczegółowo wyniki obserwacji sposobów wykorzystania przestrzeni bibliotecznej i sesji charette nt. designu biblioteki (określone jako burze mózgów), okazały się uzupełniające. Każde z badań dostarczyło nowych i cennych danych nt. zwyczajów i nawyków użytkowników, ich preferencji, rzeczy, których nie lubią oraz oczekiwań dotyczących pożądanych zmian w BO. Oba zdecydowano się przeprowadzić ponownie na innych piętrach BO i w godzinach nocnych (biblioteka otwarta jest całą dobę), by lepiej dostosować przestrzeń BO do potrzeb studentów; zaplanowano również zebranie danych nt. osób, które nie korzystają z jej budynku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>