Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Automatyzacja biblioteki z systemem Koha

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Technologia informacyjna i bibliotekarska, Biblioteki jako kolekcje

Tagi: , , , , , ,

Zostaw komentarz

W artykule omówiono doświadczenia związane z automatyzacją podstawowych funkcji i usług biblioteki Adeyemi College of Education (ACE) w Nigerii i procesem implementacji zintegrowanego systemu bibliotecznego Koha o otwartym kodzie źródłowym (por. BABIN 2009/3/212, BABIN 2010/4/257). Zreferowano m,in. wymagania stawiane nowemu systemowi, czynniki, które zdecydowały o wyborze wolnego oprogramowania Koha (wersja 3.0.1) i wyzwania, z którymi musiano się zmierzyć w trakcie jego adaptacji.

Do 2009 r. wszystkie prace w bibliotece ACE, zatrudniającej 27 pracowników, wykonywano manualnie. Obejmowały one m.in. rejestrację wypożyczeń i zwrotów książek, gromadzenie materiałów, katalogowanie i klasyfikację w tym druk kart katalogowych i oznaczeń na półkach. Szukając odpowiedniego zintegrowanego systemu bibliotecznego, który umożliwiłby automatyzację tych operacji, zwracano przede wszystkim uwagę na kwestie budżetowe oraz funkcjonalność danego oprogramowania. Zdecydowano się na wybór Koha, gdyż jest to system darmowy, rozwijany przez firmę o dobrej reputacji, łatwy w obsłudze i przyjazny zarówno dla personelu jak i użytkowników, zapewniający obsługę z poziomu przeglądarki internetowej, zarządzanie wszystkimi operacjami bibliotecznymi (gromadzenie, katalogowanie z Z39.50, czasopisma, wypożyczenia, rekordy czytelników), wsparcie dla formatu MARC, współpracę z filiami bibliotek oraz dodatki sieci 2.0. Oprogramowanie to ma też wiele instalacji w bibliotekach na całym świecie, a tym samym dużą i aktywną społeczność użytkowników i deweloperów (pełna lista bibliotek korzystających z Koha dostępna jest na stronie wiki.koha-community.org).

W tekście przedstawiono wszystkie podstawowe i dodatkowe cechy wersji 3.0.1 tego oprogramowania oraz poszczególne etapy jego wdrażania i konfiguracji w bibliotece ACE, obejmujące m.in. zakup niezbędnego sprzętu, instalację i konfigurację Linuxa (preferowany system operacyjny dla Koha) i serwera MySQL, kustomizację interfejsu OPAC i raportów, instalację rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo danych bibliotecznych i szkolenia dla różnych kategorii pracowników oraz wybranych użytkowników biblioteki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>