Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Społeczne systemy wyszukiwawcze w bibliotekach publicznych

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Wykorzystanie informacji i socjologia informacji, Źródła informacji, Technologia informacyjna i bibliotekarska, Biblioteki jako kolekcje

Tagi: , , , , , , , ,

Zostaw komentarz

Społeczne katalogi online (SOPAC), czyli OPAC wyposażone w funkcje i elementy sieci 2.0, umożliwiające użytkownikom samodzielne tworzenie i dodawanie danych do rekordów bibliograficznych (tagów, recenzji, rekomendacji, ocen czy komentarzy) i interakcje z bibliotekarzami i innymi użytkownikami (tworzenie wirtualnych społeczności, dyskusje i wymianę informacji na temat lektur, zainteresowań itp.), postrzegane są jako rozwiązania mogące pomóc bibliotekom w prowadzeniu rywalizacji z komercyjnymi wyszukiwarkami i serwisami internetowymi, jednak ze względu na duże koszty i nakłady pracy związane z implementacją narzędzi do tworzenia SOPAC, niewiele bibliotek publicznych zdecydowało się jak dotąd na wprowadzenie tego typu technologii. Aby ułatwić bibliotecznym decydentom podjęcie właściwych decyzji dotyczących wyboru efektywnych i najlepiej dostosowanych do potrzeb użytkowników funkcji społecznych systemów wyszukiwawczych (SSW), porównano sposoby wykorzystywania dwóch różnych interfejsów tego typu: AguaBrowser firmy Serial Solutions (zob. BABIN 2008/2/138) i systemu BiblioCommons, w dwóch sieciach kanadyjskich bibliotek publicznych.

Jako materiał do analizy wybrano pliki dzienników transakcji (ang. transaction logs) z okresu 4 miesięcy (maj-sierpień 2010 r.) oraz próbę 50 rekordów książek z SSW systemów bibliotecznych Halifaksu i Edmonton, sprawdzając zmiany treści generowanych przez użytkowników. Celem badania było ustalenie jak i z jaką częstotliwością używa się zaawansowanych funkcji SSW (fasetowej nawigacji, wprowadzania danych: tagów, recenzji, ocen w rankingach itp.) oraz czy można zauważyć podobieństwa i/lub różnice między tymi produktami w odniesieniu do zakresu ich wykorzystywania.

W artykule omówiono szczegółowo wyniki dla obu systemów oraz prawidłowości dotyczące zachowania ich użytkowników. Stwierdzono m.in., że klienci badanych bibliotek w ograniczonym stopniu wykorzystują społeczne funkcje SSW, pozwalające im na wzbogacanie rekordów katalogowych i wzajemne kontakty. Wśród możliwych przyczyn ich niskiej (w porównaniu z serwisami typu LibraryThing, IMD czy Amazon) popularności wymieniono przyzwyczajenie czytelników do ograniczeń tradycyjnych, funkcjonujących jako statyczne wykazy i kontrolowanych wyłącznie przez bibliotekarzy katalogów, obawę przed dodawaniem do nich własnych treści oraz mało atrakcyjny sposób wyświetlania dodawanych społecznie danych. Zasugerowano jednocześnie, że badane SSW mogłyby posiadać więcej opcji przeszukiwania i dostępu do takich treści. Ponieważ wybrana metodologia pozwala jedynie na ustalenie wzorów wykorzystania, a nie przyczyn wyborów lub rezygnacji poszczególnych funkcji, w podsumowaniu podkreślono potrzebę dalszych badań nad motywacjami użytkowników SSW ich podejściem do użyteczności takich systemów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>