Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Pinterest jako narzędzie: zastosowania w bibliotekach akademickich i szkolnictwie wyższym

Autor: Grażyna Jaroszewicz,

Kategorie: Źródła informacji, Branża, zawód i edukacja, Własność intelektualna

Tagi: , , , , , , , ,

Zostaw komentarz

Pinterest – społecznościowa witryna internetowa, funkcjonująca jak cyfrowa tablica do przypinania informacji i umożliwiająca m.in. dzielenie się materiałami wizualnymi (fotografiami, plikami graficznymi, filmami itp.), ich organizowanie i porządkowanie oraz tworzenie i śledzenie kolekcji tematycznych, zyskuje coraz więcej zwolenników, także w sektorze bibliotecznym i edukacyjnym (por. babin.bn.org.pl/?p=1494). Serwis, utworzony w 2010 r., w 2012 r. miał już ponad 11 milionów użytkowników, a ich liczba wciąż rośnie. Władze Biblioteki University of Regina (Kanada) postanowiły sprawdzić w pilotażowym badaniu, czy Pinterest można wykorzystać jako narzędzie wzbogacające usługi biblioteczne i służące pogłębieniu komunikacji z użytkownikami. Postanowiono zbadać także potencjał tego serwisu jako narzędzia pomocnego w realizacji zadań wykonywanych przez Bibliotekę, takich jak: wspieranie działalności naukowej, nauczania i budowania społeczności akademickiej.

W artykule przedstawiono poszczególne etapy procesu tworzenia i użytkowania konta na portalu Pinterest, poczynając od bardzo istotnych kwestii związanych z prawem autorskim i warunkami dodawania treści, i kończąc na możliwościach wykorzystywania go w procesie nauczania. Opracowano także listę najlepszych praktyk związanych z obsługą portalu, co jest szczególnie ważne, gdy chce się zachować spójność witryny tworzonej przez wiele osób i zagwarantować przestrzeganie litery prawa. W skład zespołu odpowiedzialnego za obsługę Pinterest weszło pięć osób z różnego typu działów biblioteki; założono przy tym codzienną aktualizację strony, czyli „przypinanie” nowych materiałów, dotyczących różnych kategorii tematycznych, aby podtrzymać zainteresowanie społeczności uniwersyteckiej.

Konto biblioteki uruchomiono w kwietniu 2012 r. W październiku 2012 r. miało ono ponad 160 zwolenników (followers), opublikowano na nim ponad 500 pozycji na 40 tablicach. Wśród tablic znajdują się „Nowości książkowe” (prezentacja zdjęć nabytków z odsyłaczami do katalogu Biblioteki), „Ulubione pracowników”, „Skontaktuj się z naszymi bibliotekarzami/personelem”. Do najpopularniejszych należą: „Co teraz czytasz?” (współtworzona przez użytkowników) i „Biblioteki, które kochamy”.  Zadbano też o odpowiednią promocję konta, m.in. przez newsletter; ikonę Pinterest umieszczono też na internetowej witrynie Biblioteki.

Pinterest stwarza wspólną przestrzeń komunikacyjną – dla bibliotekarzy, studentów i wykładowców, umożliwiającą otwarty dialog o źródłach oraz publiczne dzielenie się informacjami. Bibliotekarze mają szanse uczestniczyć w trwających wewnątrz grup dyskusjach, mogą też udzielać studentom wskazówek dotyczących źródeł informacji. Zespół Biblioteki University of Regina ocenia Pinterest jako pożyteczne narzędzie i nadal rozwija konto; uznano też, że serwis ten udostępnia bibliotekarzom nową, odmienną od dotychczasowych przestrzeń do dzielenia się informacjami i komunikowania się ze społecznością akademicką.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>