Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Pracownicy akademiccy a internetowe fora dyskusyjne

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Wykorzystanie informacji i socjologia informacji, Branża, zawód i edukacja, Badania użytkowników

Tagi: , , , ,

7 komentarzy

W artykule omówiono fenomeny blogosfery i forów dyskusyjnych i ich rozwój w ciągu ostatniej dekady oraz sposoby wykorzystywania blogów i forów internetowych w edukacji na poziomie uniwersyteckim. Przedstawiono również wyniki ostatnich badań dotyczących wzajemnej komunikacji online pracowników akademickich, a następnie zreferowano zrealizowany przez autorów metodami jakościowymi projekt badawczy poświęcony analizie zachowań naukowców na forach dyskusyjnych hostowanych na stronie internetowej The Chronicle of Higher Education – popularnego w St. Zjednoczonych źródła informacji o szkolnictwie wyższym.

Listę wszystkich (802) dyskusji z analizowanych forów pobrano 1 września 2009 r., do próby badawczej włączono 40 zakończonych wątków dyskusyjnych. Sprawdzono m.in. 1) reprezentowane w nich tematy, najczęściej i najrzadziej komentowane posty, zagadnienia wywołujące najdłuższe i najkrótsze debaty oraz te mające najwięcej i najmniej czytelników powstrzymujących się od zabierania głosu, 2) możliwość ustalenia wspólnego profilu aktywności dyskusyjnej, 3) nastawienie autorów wpisów wobec studentów, władz uczelni, prawodawców i osób spoza środowiska akademickiego, 4) częstotliwość zidentyfikowanych wcześniej, popularnych wśród bywalców forów zachowań takich jak „porywanie” dyskusji, czyli wprowadzanie wątków i pomysłów niezwiązanych z omawianym tematem oraz zamieszczanie personalnych, często agresywnych ataków i poniżających uwag (efekt braku zahamowań spowodowany anonimowością komunikacji w sieci www). Okazało się m.in., że głównymi tematem największej liczby dyskusji (22) było osobiste i zawodowe życie pracowników akademickich, a druga największa kategoria (15 wątków tematycznych) dotyczyła środowiska akademickiego, w tym potrzeb studentów, innych szkół wyższych, prowadzonej przez uczelnie polityki itp. 80% debat (32) trwało krócej niż miesiąc i cieszyło się umiarkowanym zainteresowaniem komentujących, spadającym szybko wraz z upływem czasu; najdłuższe – dotyczyły zwykle nowych, kontestowanych pomysłów (np. stopni naukowych online); zazwyczaj, liczba biernych czytelników forów przewyższała znacznie liczbę dyskutujących. W przypadku 15% (6) tematów doszło do „porwania” głównego wątku, a 37,5% (15) – pojawienia się efektu braku zahamowań, czyli naruszających akademickie standardy, negatywnych, często ordynarnych komentarzy o autorach artykułów i innych osobach biorących udział w dyskusji. Uzyskane dane potwierdziły rezultaty podobnych, wcześniejszych badań. Wynika z nich, że pracownicy naukowi lubią (najczęściej anonimowo) rozmawiać w sieci o swoich problemach badawczych, życiu zawodowym i instytucjach, w których pracują, uznają też, mimo obciążeń zawodowych, prowadzenie takich dyskusji na blogach i forach za warte czasu i wysiłku.

7 komentarzy

  1. Niedoszły Bibliotekarz 25-07-2011 13:25

    Używanie akapitów ułatwiło by znacznie czytanie

  2. admin 25-07-2011 14:18

    Być może tak. Postaram się przy kolejnych wpisach, zwłaszcza o większej objętości, uwzględnić Pana uwagę.

  3. Studentka 04-08-2011 15:21

    Witam!
    Zauważyłam, że wyszukiwarka może znaleźć frazę z samego tekstu analizy, co jest wielce pomocne. Niestety brak możliwości odnalezienia na owej stronie autora, tytułu artykułu, czy tytułu czasopisma ogranicza możliwości dotarcia użytkownika do analizy, co w wersji tradycyjnej, a także w ramach baz BN było rozwiązane przez indeksy. Można by takowe stworzyć, bądź zamiast na końcu analizy, dać na początku pełny opis (bez podświetlenia, które najprawdopodobniej uniemożliwia wyszukiwarce odnalezienie opisu).
    Pozdrawiam

  4. M.Waleszko 04-08-2011 17:04

    Witam, przekazę Pani uwagi osobom odpowiedzialnym za techniczną obsługę strony.
    Pozdrawiam

  5. admin 29-08-2011 08:46

    Szanowna Pani, poprawiliśmy sprawę wyszukiwania – wyszukiwarka uwzględnia już także pole „stopki bibliograficznej”.

  6. Studentka 03-09-2011 18:11

    Witam!
    Cieszę się, że moje uwagi zostały uwzględnione. Chciałabym przekazać kolejne moje spostrzeżenia.
    Wpisując w wyszukiwarkę przykładowy tytuł czasopisma „The Internet and Higher Education” pojawiają się trzy razy odnośniki do tej samej analizy. Wpisując przykładowy rok publikacji postów – 2011 (http://babin.bn.org.pl/?s=2011&x=0&y=0&paged=2) otrzymuje się powtórzone kilka razy te same odnośniki. Może to powodować dezorientację użytkownika.
    Także brak podania ilości wyników wyszukiwania jest pewnym nieudogodnieniem.
    Byłoby dobrze podać, np. w informacji o BABIN-ie ile na dany dzień jest analiz artykułów w bazie oraz z ilu czasopism wraz z tytułami korzystali twórcy serwisu.
    Niemożność łączenia kilku kryteriów (np. rok opublikowania analizy i kategoria) jest niewystarczająca do precyzyjnego wyszukiwania. Można stworzyć indeks wyszukiwania zaawansowanego (za pomocą podstawowych operatorów logicznych nie ma żadnych wyników), gdyż nie każdy użytkownik zna strategię wyszukiwania informacji.
    Pozdrawiam

  7. admin 05-09-2011 10:30

    Szanowna Pani,
    dziękujemy za zainteresowanie naszym blogiem i współpracę w jego doskonaleniu. Staramy się, by jak najlepiej odpowiadał potrzebom użytkowników.
    Musimy jednak wszyscy mieć świadomość, że BABIN 2.0 jest bardziej blogiem niż złożoną bazą danych, zatem pewne techniczne możliwości (jak np. wyszukiwanie) nie są nieograniczone. Będziemy się starali uwzględnić Pani uwagi w miarę możliwości technicznych (to praca dla informatyka, a nie redaktora prowadzącego blog).
    W związku z tym, że czas „rozruchu” dobiega końca, mamy prośbę do wszystkich użytkowników bloga: by zamieszczane komentarze dotyczyły treści wpisów bloga, a nie spraw technicznych. Uwagi techniczne – bardzo dla nas ważne – prosimy przesyłać e-mailem na adres redaktora bloga, widoczny w zakładce „O BABIN 2.0”.
    Z pozdrowieniami

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>