Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Ewaluacja społecznych narzędzi wyszukiwawczych: przypadek aNobii

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Źródła informacji, Technologia informacyjna i bibliotekarska, Czytelnictwo

Tagi: , , , , , , , ,

Zostaw komentarz

aNobii to serwis społecznościowy poświęcony książkom i przeznaczony dla miłośników czytania szukających ciekawych tytułów z całego świata, chcących wymieniać opinie nt. literatury, dzielić się z innymi swoimi doświadczeniami z lektury i korzystać z rekomendacji zarówno ekspertów, jak i innych członków społeczności aNobii. Jest to także aplikacja dla posiadaczy smartfonów z oprogramowaniem Android, umożliwiająca, dzięki wbudowanemu skanerowi kodów kreskowych z numerami ISBN, ocenianie, recenzowanie i wyszukiwanie w sieci www interesujących książek, budowę wirtualnej biblioteki oraz samodzielne katalogowanie i prezentację online domowego księgozbioru. W artykule przedstawiono wyniki przeglądu piśmiennictwa poświęconego wpływowi społecznych narzędzi wyszukiwania książek na dostęp czytelników do odpowiadających ich zainteresowaniom pozycji, oraz wyniki badania przeprowadzonego w grupie użytkowników aNobii, w celu ewaluacji jego funkcji lokalizacyjnych i identyfikacji możliwych kryteriów oceny społecznościowej nawigacji.

Zaproponowano, poza tradycyjnym kryterium jakości wyników wyszukiwania, zestaw subiektywnych i obiektywnych wskaźników oceny różnych, pozytywnych doświadczeń wiążących się z wykorzystywaniem społecznościowych pomocy nawigacyjnych. Ich przydatność testowano w grupie 50 regularnych bywalców platformy aNobii z Tajwanu, którym zlecono sprawdzenie efektywności 3 metod wyszukiwania książek, czyli przeglądania strony przy pomocy opcji: „regały przyjaciół”, „podobne regały” i „książki znanych autorów”, i stworzenia następnie, na tej podstawie, listy pozycji, które chcieliby przeczytać w przyszłości. Poza analizą wyników wyszukiwania oraz opinii i zapisów nawigacji respondentów, wykorzystano, jako ramy teoretyczne nawigacyjnej efektywności, model „zestawu możliwych wyborów” i przeanalizowano, jaki wpływ na wyniki badanych narzędzi mogą mieć różne aspekty preferencji czytelników (takie jak zaangażowanie w czytanie, różnorodność preferencji i wyobrażenie o tychże).

Uznano m.in., że najbardziej efektywną metodą lokalizacji książek jest wyszukiwanie przez autora, nie ułatwia ona jednak odkrywania nowych rzeczy i wykraczania poza utarte ścieżki lektury. Z kolei opcję przeglądania „półek przyjaciół” oceniono jako najbardziej interesującą i oferującą ciekawsze i niosące więcej informacji przeżycie. Doświadczenia związane z wyszukiwaniem i jakość wyników wyszukiwania wskazano jako ważne wymiary oceny,  poza miarą skuteczności wyszukiwania; zwrócono jednocześnie uwagę na wpływ zależności między charakterystykami preferencji użytkowników i używanymi narzędziami na wyniki poszukiwań, i wskazano na potrzebę stworzenia wielowymiarowych ram ewaluacji funkcji społecznościowej nawigacji. Stwierdzono także, że społeczne systemy rekomendacji i wyszukiwania są szczególnie użyteczne w sytuacji, gdy potrzeby użytkowników są nieprecyzyjnie lub źle zdefiniowane, jak w przypadku czytania dla przyjemności, i zwiększają szanse na przypadkowe odkrycie ciekawych pozycji, stanowią też dobre uzupełnienie tradycyjnych narzędzi dostępu przedmiotowego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>