Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Biblioteki publiczne w centrach handlowych – przypadek Singapuru

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Biblioteki jako kolekcje, Zarządzanie, Działalność biblioteki

Tagi: , , , , ,

Zostaw komentarz

Pierwszą bibliotekę publiczną zlokalizowaną w centrum handlowym otwarto w Singapurze w 1996 r., a koncepcja prowadzenia tego typu instytucji w galeriach handlowo-usługowych została opracowana formalnie w ramach planu poprawy jakości i dostępności usług bibliotecznych zawartego w raporcie Narodowej Rady Bibliotecznej z 2000 r. Sugerowano w nim zakładanie bibliotek w komercyjnych i instytucjonalnych obiektach usytuowanych w centrach dzielnic, by przyciągnąć nowych użytkowników i popularyzować miejskie serwisy biblioteczne. Obecnie w Singapurze funkcjonuje 12 takich placówek, a część z nich prowadzona jest dzięki zaangażowaniu i pomocy wolontariackiej lokalnej społeczności. W artykule przybliżono ich działalność i sukcesy na przykładzie Biblioteki Publicznej Senkang (BPS).

BPS należy do sieci 25 bibliotek publicznych Singapuru i działa na 4 piętrze centrum handlowego Compass Point – popularnej, zatłoczonej i dobrze skomunikowanej z resztą miasta galerii handlowej znajdującej się w regionie północno-wschodnim. Otwarto ją oficjalnie w listopadzie 2002 r. Biblioteka zajmuje powierzchnię ok. 1800 m², zatrudnia 8 pracowników wspieranych przez profesjonalistę z biblioteki regionalnej i obsługuje ponad 252,5 tys. mieszkańców dzielnic Senkang i Punggol. Istotną rolę w jej prowadzeniu pełnią wolontariusze, dzięki zautomatyzowanym serwisom zapewnia też użytkownikom dużą dozę samodzielności – zaprojektowano ją jako pierwszą w Singapurze i jedną z pierwszych na świecie bibliotek DIY (zrób to sam) (zob. BABIN 2004/1/2/28). BPS udostępnia kolekcję ok. 165 tys. książek, czasopism i multimediów w 4 oficjalnych językach Singapuru, dla wszystkich grup wiekowych. Poza zbiorami drukowanymi oferuje również 2,2 mln e-książek i ponad 3 tys. e-czasopism, dostępnych także z domu użytkowników. Jest wyposażona w multimedialne terminale pozwalające na korzystanie z Internetu i materiałów audiowizualnych, stanowiska do samodzielnego wypożyczania oraz zwrotu książek, e-kioski umożliwiające sprawdzenie informacji o własnym koncie, rejestrację członkostwa i udziału w organizowanych w BPS zajęciach oraz uiszczanie kar. Jako że niemal ¼ obsługiwanej populacji to osoby poniżej 14 roku życia, duża część oferty BPS skierowana jest do najmłodszych mieszkańców, przeznaczono też dla nich oddzielną część biblioteki. Placówka prowadzi również, we współpracy z partnerami z różnych sektorów, w tym szkołami i centrami społeczno-kulturalnymi, działania na rzecz integracji i aktywizacji lokalnej społeczności i wspierania uczenia się przez całe życie, funkcjonuje też jako popularne miejsce spotkań. W tekście omówiono szczegółowo zakres i tematykę realizowanych w niej programów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>