Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Czytelnicze rewolucje : cyfrowy tekst online i implikacje dla czytelnictwa w świecie akademickim

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Wykorzystanie informacji i socjologia informacji, Źródła informacji, Badania użytkowników, Umiejętności informacyjne, Czytelnictwo

Tagi: , , , , ,

1 komentarz

Na świecie pisze się coraz częściej krytycznie o mediach elektronicznych i ich wpływie na czytanie i zachowania informacyjne młodych ludzi  (zob. BABIN 2009/4/272, BABIN 2011/2/75). Niewątpliwie pojawienie się tekstów dostępnych online w wersji cyfrowej zmieniło znacząco sposób lektury i nawyki czytelnicze zarówno masowego odbiorcy, jak i środowiska naukowego, a dokumenty elektroniczne wykorzystywane są odmiennie niż drukowane (por. BABIN 2006/3/164, BABIN 2010/3/157). Trudno jednak, zdaniem autora, na razie jednoznacznie oceniać wagę i skutki owych zmian w zakresie sposobu uczenia się i komunikacji, podkreśla więc konieczność prowadzenia dalszych badań w tym zakresie.

Dokonuje następnie przeglądu literatury z różnych dyscyplin nauki, dotyczącej technologicznych, społecznych, behawioralnych, kognitywistycznych i neurobiologicznych aspektów korzystania z Internetu w odniesieniu do praktyki czytania, koncentrując uwagę na zachowaniach czytelniczych studentów z Kanady i Stanów Zjednoczonych. Artykuł zawiera też krótkie analizy trendów czytelniczych w Ameryce Północnej oraz dokonującej się transformacji bibliotek akademickich jako dostawców elektronicznych czasopism i książek, a także wyniki różnych badań dotyczących preferencji studentów wobec tekstu w formie elektronicznej i drukowanej i ich implikacji dla bibliotek.

Jeden komentarz

  1. Pingback: Babin 2.0: o cyfrowej humanistyce w zagranicznych czasopismach naukowych - historiaimedia.org

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>