Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Informatyka w żeńskim wydaniu: o nowych inicjatywach edukacyjnych w Stanach Zjednoczonych

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Wykorzystanie informacji i socjologia informacji, Biblioteki jako kolekcje, Kategorie użytkowników

Tagi: , , , , , , , , ,

Zostaw komentarz

Pedagodzy i metodycy od lat zastanawiają się jak walczyć z popularnym stereotypem, zgodnie z którym płeć piękna nie ma predyspozycji i uzdolnień w zakresie nauk ścisłych, a informatyka to zajęcie wyłącznie dla mężczyzn. Badania oraz różne eksperymenty edukacyjne dowodzą, że proste zabiegi, takie jak modyfikacja zasad organizacji lekcji, zmiana nastawienia nauczycieli, często z góry definiujących odmienne role i zadania dla uczniów i uczennic, czy też tworzenie klas lub warsztatów informatycznych wyłącznie dla dziewcząt, ułatwiają znacznie wyrównywanie szans edukacyjnych między obu płciami, a zapewnienie środowiska bez męskiej konkurencji i docinków ze strony kolegów pozwala dziewczynom odzyskiwać wiarę w swoje możliwości i osiągać bardzo dobre rezultaty w dziedzinach uważanych do niedawna za typowo męskie. W artykule przybliżono tworzone zgodnie z tym podejściem, przyjazne dziewczętom, oddolne inicjatywy i programy nauczania inżynierii, programowania i nowych technologii, realizowane w Stanach Zjednoczonych i kierowane do uczennic szkół podstawowych i średnich.

Jedną z organizacji pomagających dziewczynkom z defaworyzowanych środowisk w eksploracji nowych technologii i rozwijaniu nie tylko konsumenckich, lecz także twórczych umiejętności jest Black Girls Code, która od 2011, przy pomocy sieci wolontariuszy, i we współpracy ze szkołami, bibliotekami i uniwersytetami prowadzi dla dziewcząt w wieku 7-17 lat różnego typu zajęcia techniczne. Jej oferta kierowana jest głównie do Afroamerykanek oraz Latynosek i Indianek, sieć ma obecnie swoje oddziały w San Francisco, Atlancie, Las Vegas, Nowym Jorku, Chicago, Detroit, Memphis i Johannesburgu, a w tym roku planuje otworzyć kolejne 8. Kolejne z omówionych inicjatyw tego typu to m.in. pozaszkolny program DIY Girls z Los Angeles, Girls Who Code centrum YOUMedia, klub 3D-GREES (Girls Really Enjoy Engineering and Science), utworzony w bibliotece szkolnej w Fayetville (Północna Karolina), czy program rocznych szkoleń TWISTER (Tennessee Women in Science, Technology, Engineering and Research) prowadzony z udziałem profesjonalistek z branży STEM. Wspólnym celem tych inicjatyw jest rozbudzanie wśród młodych dziewczyn zainteresowania naukami ścisłymi, uczenie ich praktycznych umiejętności, dających w przyszłości lepsze perspektywy zatrudnienia, oraz wiary we własne kompetencje informatyczne, promocja zawodów technicznych i pokazywanie żeńskich wzorów do naśladowania w postaci kobiet, które odniosły sukces w świecie technologii cyfrowych. W ramach tych projektów, ich uczestniczki uczą się wykorzystywania narzędzi internetowych i nowych mediów do realizacji własnych celów, projektowania stron www, gier wideo, aplikacji internetowych i podstaw elektroniki, inżynierii i robotyki, budują i naprawiają urządzenia elektroniczne, roboty i tworzą własne projekty z wykorzystaniem drukarek i skanerów 3-D. Dużą rolę w promowaniu i wspieraniu tych inicjatyw odgrywają biblioteki szkolne i publiczne, coraz większa liczba tych placówek stara się też pozyskiwać granty z różnych źródeł na budowę laboratoriów technicznych i organizację innowacyjnych, prowadzonych przez ekspertki warsztatów z zakresu STEM, mających w dalszej perspektywie pomóc w niwelowaniu podziałów cyfrowych i zwiększeniu procentowego udziału kobiet w branży IT.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>