Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Kanadyjskie biblioteki akademickie a mobilne technologie sieciowe

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Technologia informacyjna i bibliotekarska, Biblioteki jako kolekcje

Tagi: , , , , ,

Zostaw komentarz

W artykule zreferowano literaturę nt. wykorzystania mobilnych narzędzi komunikacyjnych (MNK) w kontekście edukacyjnym, a następnie przedstawiono wyniki badania sprawdzającego, w jaki sposób kanadyjskie biblioteki akademickie reagują na trendy związane z włączaniem przenośnych urządzeń cyfrowych w proces m-learningu i jak dostosowują swoje zasoby i usługi do potrzeb ich użytkowników. Przejrzano w tym celu, za pomocą telefonów iPhone 3Gs i Motorola Milestone z systemami operacyjnymi AppleiOS4 i Google Android 2.1, witryny internetowe 95 instytucji członkowskich AUCC (stowarzyszenia uniwersytetów i college’ów Kanady) szukając dostępnych na nich mobilnych interfejsów i aplikacji. Znaleziono 13 placówek prezentujących w internecie treści lub usługi dla omawianego typu odbiorcy, w tym 8 bibliotek posiadających do pewnego stopnia mobilne (czyli dostępne dla wyszukiwarek MNK i odpowiednio dostosowane graficznie) strony www, 2 biblioteki udostępniające mobilne aplikacje do ściągnięcia i 3 placówki wykorzystujące zarówno mobilną sieć jak i oprogramowanie.

Przeanalizowano następnie funkcje 5 dostępnych aplikacji oraz zidentyfikowane strony, by określić dostępność przeznaczonych dla MNK 22 kategorii bibliotecznych serwisów i treści; omówiono ich konkretne przykłady. Jedyną usługą oferowaną przez wszystkie 11 bibliotek był dostęp do katalogu biblioteki. Ponad 80% zapewniało też użytkownikom MNK informacje o godzinach otwarcia, danych kontaktowych oraz dostęp do konta użytkownika, 72,7% – dane o lokalizacji biblioteki, w tym część z linkami do Google Maps, 54,5% – wiadomości i aktualności biblioteczne. Rzadziej dostępne opcje to m.in. usługa „spytaj bibliotekarza”, możliwość rezerwacji pokojów do nauki i sprawdzenia dostępności stacjonarnych komputerów, dostęp do elektronicznych baz danych i zbiorów podręcznych z materiałami kursowymi, oprogramowania do zarządzania bibliografiami, stron z najczęściej zadawanymi pytaniami i linków do portali społecznościowych. Z zebranych danych wynika, że choć poziom implementacji omawianych technologii wśród członków AUCC jest na razie relatywnie niski (14% placówek), serwisy tego typu będą się prawdopodobnie szybko rozwijać – w czasie monitorowania tego środowiska przez 4 miesiące, w połowie 2010 r., pojawiły się 4 nowe mobilne strony kanadyjskich bibliotek akademickich. Wraz z poprawą jakości oprogramowania i sprzętu MNK zwiększać się też będzie zakres całodobowych bibliotecznych usług dostępnych dla mobilnych odbiorców.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>