Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Marketing za pośrednictwem krótkich form filmowych w chińskich bibliotekach szkół wyższych

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Źródła informacji, Biblioteki jako kolekcje, Zarządzanie

Tagi: , , , , , , ,

Zostaw komentarz

Ze względu na szybki rozwój technologii mobilnych i mediów społecznościowych oraz rosnącą liczbę wykładowców i studentów posługujących się urządzeniami przenośnymi przy szukaniu informacji z bibliotek, promocję bibliotecznych usług i zasobów prowadzi się coraz częściej na mobilnych platformach społecznościowych. Syntezą nowych, sieciowych mediów oraz sztuki filmowej jest wideo marketing, wykorzystujący popularność krótkich materiałów filmowych publikowanych w sieci www oraz ich zalety, takie jak lapidarność, siłę oddziaływania i możliwość dotarcia z pożądanym przekazem do dużych grup odbiorców. Liczba użytkowników serwisów wymiany plików wideo w Chinach, oglądających filmy na telefonach komórkowych wynosiła pod koniec 2015 r. ponad 312 mln osób. W artykule przeanalizowano, w jaki sposób chińskie biblioteki akademickie wykorzystują w tym kontekście potencjał tego formatu oraz jakie cechy, wpływ i oceny mają tworzone przez nie filmy krótkometrażowe (nazywane przez autora mikro-filmami), rozpowszechniane online.

Mikro-filmy to rodzaj krótkich materiałów wideo online (trwające od 2 do 30 min.), posiadających wszystkie cechy zwykłych produkcji filmowych, w tym fabułę z określonymi bohaterami, czasem, miejscem, i wydarzeniami. Pierwszą chińską placówką, która w celu promocji swojej oferty stworzyła niskobudżetową serię mikro-filmów dystrybuowanych w sieciach społecznościowych była biblioteka uniwersytetu Tsinghua (zob. babin.bn.org.pl/?p=2467) – w 2012 r. projekt ten został nagrodzony w X edycji konkursu IFLA International Marketing Award. Aby lepiej poznać obecny status mikro-filmów w chińskich bibliotekach akademickich, przebadano 39 bibliotek najlepszych szkół wyższych w Chinach, sponsorowanych przez Ministerstwo Edukacji w ramach „Projektu 985” – planu strategicznego rozwoju instytucji szkolnictwa wyższego. Dane na temat ich praktyk marketingowych oraz stanu stanu implementacji innowacyjnych usług, w tym filmów krótkometrażowych, zebrano w 2015 r. przy pomocy kwestionariuszy oraz analizy zawartości stron www badanych placówek i ich kont na serwisach mikroblogowych, społecznościowych, platformie Wechat i popularnych sieciowych platformach wideo.

Na podstawie przeprowadzonych ankiet ustalono, że w tworzenie mikro-filmów zaangażowało się 9 z 39 bibliotek (23,1%), które wyprodukowały łącznie 24 filmy (w tym kilka mini seriali) reklamujące, dzięki atrakcyjnej akcji, bohaterom i bibliotecznej scenerii, ich filie, zasoby lub usługi. Niemal wszystkie materiały nie ograniczały się do promocji jednego aspektu działalności bibliotek, lecz kilku różnych tematów (kultury bibliotecznej, obsługi, unikalnych zbiorów, samoobsługi, mobilnych serwisów itp.), a ich przekaz dostosowywano do konkretnych grup odbiorców. Tworzone były we współpracy bibliotekarzy ze studentami, angażującymi się w rolę scenarzystów, reżyserów, montażystów i aktorów, bądź też powstały były jako niezależne projekty studenckie. Aż 11 produkcji miało formę filmu romantycznego (studencka miłość w scenerii biblioteki), 5 – dokumentu, we wszystkich umieszczono logo biblioteki, bądź wpleciono w fabułę jej budynek i wnętrza. Większość trwała krócej niż 10 min, 41/7% – poniżej 5 min.

Z przeprowadzonej analizy wynika, że marketing w tej postaci nie jest jak na razie powszechnie wykorzystywany w środowisku chińskich bibliotek akademickich, głównie ze względu na brak wsparcia kierownictwa oraz kompetencji bibliotekarzy, przydatnych przy produkcji materiałów wideo. Mikro-filmy cieszą się jednak bardzo pozytywnym odbiorem, a kolejne takie projekty są w fazie przygotowywania. W podsumowaniu przedstawiono wskazówki, jak zwiększyć efektywność tej formy przekazu m.in. dzięki dywersyfikacji kanałów dystrybucji i metod promocji. Podkreślono również, ze bibliotekarze powinni mieć więcej możliwości aktywnego uczestnictwa w tworzeniu i reklamie krótkich form filmowych oraz zdobywaniu potrzebnych umiejętności, m.in. dzięki współpracy w tym celu ze stowarzyszeniami filmowymi, dostawcami usług i adeptami wideo-marketingu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>