Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

System Web-To-Print: nowe możliwości świadczenia usług wydawniczych

Autor: Alina Nowińska,

Kategorie: Technologia informacyjna i bibliotekarska, Wydawcy

Tagi: , , , , ,

Zostaw komentarz

Coraz więcej małych i średnich wydawców i drukarni wprowadza system Web-To-Print, czyli zdalne drukowanie publikacji. Edytor dysponuje oprogramowaniem określającym kształt graficzny dokumentu, klient po zapoznaniu się z szablonami, wzorami i przykładami ich zastosowań ustala swoje wymagania i przesyła tekst, po czym gotowy wydruk uzyskuje się niemal natychmiast. Obecnie publikowane są w ten sposób głównie druki okolicznościowe: reklamy, afisze, wizytówki, programy imprez i konferencji, zawiadomienia o wydarzeniach itp.

Rozwojem usług Web-To-Print są zainteresowani głównie producenci systemów małej poligrafii. Autorka przewiduje, że publikowanie zdalne stanie się z czasem istotną ofertą wszystkich wydawców i drukarni. Oprogramowanie umożliwiające tworzenie cyfrowych plików przesyłanych internetowo stworzono już w 1995 roku, ale dopiero obecnie, po latach rozwoju i powstawania konkurencyjnych rozwiązań, systemy Web-to-Print zaczną obowiązywać jako sposób dostępu do usług małej poligrafii. W artykule przytoczono opinie kilku ekspertów i praktyków dotyczące trybu wprowadzania Web-To-Print, błędów jakich należy unikać oraz korzyści z tej formy publikowania.

Przed zakupem na ogół drogiego oprogramowania należy ustalić adresata usług, ustalić jakie ma cele komunikacyjne, społeczne, naukowe, biznesowe i jak można przybliżyć mu osiągnięcie tych celów. Eksperci radzą edytorom, by początkowo skupili się na lojalnych, już sprawdzonych klientach, których oczekiwania są znane. Zaznaczają przy tym, że nie jest konieczne kupowanie nowych, wielkich i drogich komputerów. Uważają, że jeżeli nie można osiągnąć sukcesów na dotychczasowym sprzęcie, małe są szanse, że osiągnie się je po zmianie maszyn. Radzą, by początkowo traktować Web-To-Print jako jedną z ofert, a rozszerzenie działań finansować z uzyskanych w ten sposób zysków.

Należy pamiętać, że jest to tylko narzędzie umożliwiające dywersyfikację działalności, ważne dla strategii komercyjnej wydawnictwa, ale tylko narzędzie. Zaznaczono, że system ten nie wymusza unowocześnienia infrastruktury i zmiany modelu świadczonych usług, choć jego wdrożenie wpływa na funkcjonowanie całej organizacji – pewne stanowiska pracy związane z tradycyjną formą transakcji stają się zbędne, inne natomiast wymagają zatrudnienia nowych osób, np. grafików komputerowych. Przedstawiono również zalety Web-To-Print. Usługa ta poprzez zróżnicowanie oferty umożliwia poprawę sytuacji rynkowej wydawcy, może być wprowadzana stopniowo, skraca czas między uzyskaniem zamówienia, a wykonaniem usługi, umożliwia jej dostosowanie do potrzeb odbiorcy, pozwala na zwiększenie zasięgu oddziaływania, jest też dogodna dla klientów ze względu na niższe koszty. Poza tym odbiorcy uzyskują gotowy produkt niemal natychmiast, a omówienie warunków i zapłata dokonywane są przez Internet. Klienci mogą odrzucić oferowane im propozycje i udzielać wskazówki grafikom. Oczywiście dla bibliotek, jako instytucji, jest to też korzystna oferta druku dokumentów okolicznościowych, zawiadomień, programów konferencji czy afiszy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>