Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Testowanie przydatności tabletów iPad do mobilnego zarządzania zasobami elektronicznymi

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Źródła informacji, Technologia informacyjna i bibliotekarska, Biblioteki jako kolekcje, Działalność biblioteki

Tagi: , , , , , , , , ,

Możliwość komentowania Testowanie przydatności tabletów iPad do mobilnego zarządzania zasobami elektronicznymi została wyłączona

Telepraca, czyli wykonywanie obowiązków służbowych poza siedzibą zakładu pracy, przy pomocy urządzeń telekomunikacyjnych, uważana niegdyś za niepraktyczne rozwiązanie dla bibliotek, zaczyna być wykorzystywana także w tych placówkach – tę formę zatrudnienia wprowadzono z powodzeniem w części bibliotek akademickich w Stanach Zjednoczonych, w działach zajmujących się m.in. wypożyczeniami międzybibliotecznymi, katalogowaniem materiałów cyfrowych czy kontrolą autorytatywną. Testuje się w nich również różne narzędzia i urządzenia umożliwiające zdalne realizowanie powierzonych zadań zarówno telepracownikom, jak i stacjonarnym bibliotekarzom, którzy z różnych względów muszą opuścić miejsce pracy (wyjazdy służbowe, konferencje itp.). W artykule omówiono wyniki badania sprawdzającego przydatność tabletu iPad do zarządzania zasobami elektronicznymi (ZE) biblioteki Texas A&M University (TAMU).

TAMU zatrudnia do nadzoru nad ZE (ponad 83 tys. subskrybowanych czasopism elektronicznych i 900 baz danych) dwóch bibliotekarzy. Do ich obowiązków należy administrowanie subskrypcjami bibliotecznych kolekcji cyfrowych, przegląd licencji na e-zasoby, nadzór nad modułem ERMS systemu TAMU i udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące kształtowania zbiorów (prośby o podanie statystyk wykorzystania itp.). W razie konieczności wykonywania pracy zdalnie, korzystają oni z laptopów. Na przetestowanie możliwości zastąpienia tego sprzętu tabletami autorzy otrzymali z komitetu badawczego bibliotek TAMU 1,5 tys. USD. Za tę kwotę zakupiono m.in. 2 modele iPad (jeden tylko z WiFi, drugi – z WiFi i 3G), klawiaturę zewnętrzną służącą jednocześnie jako stacja dokująca oraz 6-miesięczny pakiet  nieograniczonej transmisji danych 3G.

W ramach badania sprawdzono na ile efektywnie można korzystać na tych urządzeniach ze wszystkich programów i aplikacji potrzebnych bibliotekarzom codziennie do zarządzania elektronicznymi zbiorami (system Groupwise do obsługi e-mail, Microsoft Outlook, VRLPlus, zintegrowany system Voyager, Xythos, SFX, UStat, MetaLib, Sugar CRM, Gold Rush i MS Office). W tekście przedstawiono szczegółowo wyniki tych testów dla każdego z wymienionych narzędzi, przeanalizowano też, które z dostępnych aplikacji na iPad (takich jak Dropbox, GoodReader, Reeder i in.) mogą być przydatne do zarządzania ZE. Część z nich okazała się obarczona sporymi wadami, również nie wszystkie niezbędne systemy można było używać sposób w pełni zadowalający.

Autorzy stwierdzili, że iPad to narzędzie przydatne, jednak możliwości jego wykorzystywania do zarządzania ZE są mocno ograniczone – można je uznać za użyteczne w krótkich okresach czasu, np. w trakcie wyjazdów na konferencje, nie jest jednak przystosowane do codziennej pracy z ZE i nie jest w stanie zastąpić całkowicie laptopa. Lepiej sprawdza się też przy zadaniach związanych z używaniem systemów z dostępnymi interfejsami sieciowymi, znacznie gorzej – przy tych wymagających bezpośredniej pracy z serwerami (np. proxy czy zintegrowanych systemów bibliotecznych). W podsumowani zasugerowano listę możliwych usprawnień, które podniosłyby użyteczność tabletów iPad dla bibliotekarzy ZE.

 

Komentarze wyłączone.