Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Metamorfozy czytelnictwa komiksów we Francji: wyzwanie dla bibliotek

Autor: Alina Nowińska,

Kategorie: Źródła informacji, Czytelnictwo

Tagi: , , ,

Możliwość komentowania Metamorfozy czytelnictwa komiksów we Francji: wyzwanie dla bibliotek została wyłączona

Badania nad sposobem spędzania wolnego czasu przez Francuzów przeprowadzane systematycznie na zlecenie ministerstwa kultury i komunikacji, wykazują, że coraz bardziej popularne jest czytanie komiksów (ok. 34% odpowiedzi).  Obecnie są one wydawane i czytane równie często jak literatura klasyczna, powieści obyczajowe i niewiele rzadziej niż tak popularne gatunki jak powieści kryminalne i sensacyjne czy poradniki. Liczba wydanych we Francji komiksów wzrosła trzykrotnie od 2000 r. do 2011 r.

Czytelnikami tego gatunku są (zgodnie ze sloganem wydawców Tintina) „osoby od 7 do 77 roku życia”. Liczne badania wskazują jednak na zróżnicowanie odbiorców.  Wiodącą grupę czytelników komiksów stanowią uczniowie,  studenci i osoby z wyższym wykształceniem, np.  za preferowany rodzaj lektury uważa go 7%-10% kadry kierowniczej przedsiębiorstw i 6%-8% wykształconych specjalistów.  Chociaż wszystkie badania wskazują na większe uczestnictwo w kulturze kobiet, komiksy są częściej czytane przez mężczyzn.  W art. zwrócono uwagę na różnice w odbiorze poszczególnych gatunków komiksów. Oprawne albumy są czytane przez wszystkie grupy wiekowe, jakkolwiek liczba zainteresowanych nimi osób zmniejsza się z czasem (47% czytelników w wieku 15-19 lat; 30% w wieku 35-44 i 7% – powyżej 65 lat). Natomiast mangę czyta głównie młodzież (31% w wieku 15-19 lat), a już w wieku 45-54 lat interesuje nie więcej niż  3% badanych.  Przy mandze widać też powiązanie gatunku z płcią jej adresatów – Shojo to romantyczne opowieści czytane przez dziewczęta, a Seinen  skupiają się na walce , co przyciąga chłopców. Komiks przechodzi ciągle metamorfozę. Główne kierunki zmian to rozwój powieści  graficznej, mieszanie się wielu gatunków komiksu i gatunków literackich,  podejmowanie różnorodnej problematyki od  historycznej, po aktualne problemy społeczne  oraz  zróżnicowanie form wyrazu artystycznego. Coraz częściej mówi się o nowej,  dziewiątej, sztuce plastycznej, prezentującej oryginalne rozwiązania graficzne, nie stroniącej od eksperymentów formalnych i mającej szerokie możliwości rozwoju.

We Francji, obowiązek gromadzenia komiksów mają biblioteki: literatury kryminalnej i sensacyjnej, kinematografii i  literatury młodzieżowej. Powołano też bibliotekę komiksów. Biblioteki publiczne powinny śledzić kierunki rozwoju komiksów i zapotrzebowania użytkowników dostosowując do nich politykę informacyjną, gromadzenia i udostępniania tego gatunku. Odrębną kwestią jest wzrost zainteresowania komiksem w formie cyfrowej. Rozwój technologii umożliwia lekturę interaktywną,  integrację z elementami dźwięku i  animację.

Komentarze wyłączone.