Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Bardzo pinteresujące! – nowa sieć społecznościowa Pinterest i jej zastosowania w kontekstach edukacyjnych

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Technologia informacyjna i bibliotekarska, Biblioteki jako kolekcje, Działalność biblioteki

Tagi: , , , , , , , ,

Zostaw komentarz

Pinterest to nowe narzędzie społecznościowe służące do dzielenia się materiałami wizualnymi, przypominające wirtualną tablicę korkową, na której można „przypinać” (z ang. pin – pinezka) lub „przepinać” (repin) z innych źródeł ulubione zdjęcia, filmy czy odnośniki do interesujących użytkownika zasobów. Pozwala ono m.in. na tworzenie i organizację tematycznych kolekcji powiązanych z wydarzeniami, miejscami, inspiracjami czy hobby, subskrybowanie interesujących tematów, śledzenie tablic innych użytkowników i „lubienie” oraz komentowanie innych postów; Pinterest jest też połączony z innymi popularnymi mediami społecznościowymi. Serwis zdobył w ciągu ostatniego roku miano najszybciej rozwijającej się strony internetowej (w samych Stanach Zjednoczonych ma co miesiąc ok. 10 mln odwiedzających) i z tego względu cieszy się coraz większym zainteresowaniem specjalistów od marketingu i sprzedaży. W artykule pominięto jego aspekt komercyjny, skupiając się na omówieniu fenomenu popularności Pinterest wśród amerykańskich pedagogów i bibliotekarzy oraz przedstawieniu przykładów jego stosowania w celach edukacyjnych, w szkołach i bibliotekach w Stanach Zjednoczonych.

Pinterest jest coraz częściej wykorzystywanym przez uczniów i nauczycieli zasobem, dzięki któremu dzielą się oni grafikami, obrazami czy pomysłami, zapisują plany lekcji, czytają o bieżących wydarzeniach, realizują wspólne projekty, oglądają filmy video i kolekcjonują ulubione aplikacje i zakładki. Wśród popularnych zastosowań tego serwisu w kontekście szkolnym i bibliotecznym wymieniono m.in. używanie go do:
• promocji książek i czytelnictwa (tworzenie tablic z zamieszczonymi na nich okładkami książek, zapowiedziami mających się ukazać publikacji, nowości bibliotecznych czy tytułów, które biblioteka zamierza wkrótce kupić),
• kontaktów z popularnymi pisarzami (coraz więcej autorów zakłada na Pinterest swoje konta),
• organizacji przydatnych zasobów i narzędzi naukowych (tablice z wizualnymi zakładkami odsyłającymi do stron i artykułów z omawianej na zajęciach tematyki, ilustrowanymi przewodnikami, poradnikami i instruktażami, bibliografiami online, selekcjonowanymi stronami z materiałami z domeny publicznej, które można wykorzystywać na zajęciach i w pracach domowych itp.),
• zarządzania zasobami dla rodziców i nauczycieli,
• wymiany i popularyzacji materiałów z konkretnych dziedzin lub w określonych formatach (np. zbiorów książek online, zdjęć i filmów dotyczących historii danej miejscowości, tablic oznaczanych hasłami przedmiotowymi, linkujących do stron z zasobami dziedzinowymi itp.),
• wspólnego tworzenia tablic klas, szkół, rocznic, uroczystości itp.

Wg przytaczanych przez autorkę autorów i pedagogów, możliwości i potencjał Pinterest są niemal nieograniczone, jednak korzystanie z tego serwisu, podobnie jak w przypadku innych nowych platform społecznościowych bazujących na wymianie treści, wiąże się też z pewnymi ograniczeniami, wśród których królują te nakładane przez prawa autorskie, warto więc uważnie zapoznać się z warunkami korzystania z witryny i jej „etykietą przypinania”, a zwłaszcza wymogiem poprawnego podawania źródeł udostępnianych na tablicach materiałów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>