Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Instagram i metody angażowania młodych użytkowników bibliotek

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Technologia informacyjna i bibliotekarska, Biblioteki jako kolekcje, Zarządzanie, Działalność biblioteki

Tagi: , , , , , , , , ,

Zostaw komentarz

Z badań sondażowych wynika, że połączony z mobilną aplikacją, i przeznaczony dla treści wizualnych serwis Instagram jest obecnie najpopularniejszą siecią społecznościową w grupie nastolatków. Ze względu na opcje geotagowania, wyszukiwania hasztagów, lokalizacji i profili oraz łatwy w użyciu interfejs, może to być również najlepsza platforma społecznościowa do kontaktów z nastoletnimi użytkownikami bibliotek. W artykule przedstawiono porady dla bibliotekarzy chcących zaangażować się w reklamę usług i zasobów bibliotecznych za pośrednictwem tego medium.

Początkującym autorka radzi zdobycie smartfona z dostępem do Internetu, założenie profilu i rozpoczęcie śledzenia innych użytkowników, dzięki czemu można czerpać pomysły z kont innych bibliotek, miłośników książek i stron cieszących się zainteresowaniem młodzieży. Poleca przy tym szukanie stałych, lokalnych kont instytucji kultury, organizacji partnerskich firm, a nie indywidualnych profili użytkowników, chyba, że posiadają dedykowane konto #bookstagram (Book Instagram – społeczności bibliofili wymieniających się ciekawymi zdjęciami i informacjami nt. lektur).

Kolejnymi krokami może być: i) promocja zbiorów – serwis zapewnia różne możliwości prezentacji książek i innego typu materiałów, np. na profilu strefy nastolatka biblioteki publicznej Lawrence w stanie Kansas (instagram.com/lpltz) zamieszczane są zdjęcia i filmy nt. nowych nabytków oraz tytułów aktualnie czytanych przez bibliotekarzy, czy fotografie pracowników zajmujących się udostępnianiem; ii) reklama programu biblioteki, np. poprzez zdjęcia z przygotowywania wydarzeń, fotografie elementów dekoracji, książek wybranych do klubów dyskusyjnych itp., umieszczane sukcesywnie przed terminem spotkania (co pozwoli czytelnikom na łatwiejsze zapamiętanie jego daty i miejsca) oraz po wydarzeniu (by zachęcić do uczestnictwa w podobnych zajęciach); iii) przyciąganie osób, które zaczęłyby regularnie obserwować posty biblioteki (np. przez umieszczenie nazw kont bibliotekarzy przy ich stanowiskach pracy, wzajemną promocję zamieszczanych treści, widoczne linkowanie z Instagramem na stronach biblioteki, geotagowanie zdjęć, by można je było znaleźć wyszukując określoną lokalizację, korzystanie z popularnych hasztagów i nawiązywanie dzięki temu globalnych relacji, personalne zaproszenia, organizację konkursów itp.). Artykuł zawiera również porady dotyczące wykonywania zdjęć do publikacji (zaleca się m.in. robienie ich przy pomocy aparatu w telefonie, a nie aplikacji Instagrama, dzięki czemu można uzyskać lepszą rozdzielczość i jakość), ich przystosowywania do wykorzystania na innych platformach społecznościowych, oznaczania treści i ich porządkowania przy pomocy hasztagów, a także zalecenia dotyczące publikacji zdjęć użytkowników (warto uzyskać ich pisemną zgodę lub zamieszczać takie ujęcia, na których trudno rozpoznać indywidualne twarze). Wymienia również aplikacje przydatne przy edycji zdjęć, projektowaniu i dołączaniu tekstu oraz grafik Doodle, tworzeniu pokazów slajdów, filmów poklatkowych i kolaży oraz gromadzeniu statystyk.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>