Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Mapy wiedzy Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej: możliwości i przypadki wykorzystania

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Opracowanie informacji

Tagi: , , , , , , ,

Zostaw komentarz

Analitykę wizualną wykorzystuje się obecnie nie tylko w celach związanych z działalnością gospodarczą lecz również jako metodę badawczą stosowaną w wielu dziedzinach, w tym naukach humanistycznych oraz (choć nadal w niewielkim stopniu) w środowisku bibliotecznym, zwłaszcza przy pomiarach funkcjonalności bibliotek i badaniu ich funkcji instytucjonalnych. Autorzy postanowili wykorzystać techniki wizualne do analizy istniejących systemów klasyfikacji, w tym ewolucji od 1905 r. różnych wersji językowych Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej (UKD) oraz zmian jej głównych klas i granularności tablic pomocniczych, w celu uzyskania wglądu w zakres i głębię zawartości zbiorów z różnych dyscyplin nauki, dostępnych w bibliotekach i archiwach oraz w kulturowy rozwój wiedzy na przestrzeni lat.

Opracowane przez autorów mapy wiedzy to wizualizacje bazujące na dowodach empirycznych odnoszących się zarówno do specyfiki zbiorów (analiza danych z rekordów bibliograficznych, dotyczących klas przydzielanych w bibliotekach określonym dokumentom i danych o liczbie publikacji dla każdej z klas w różnych zbiorach danych), jak i klastrów wiedzy w określonych przestrzeniach badawczych. W artykule zreferowano wyniki wspólnych prac prowadzonych w ciągu ostatnich kilku lat w ramach kilku odrębnie finansowanych projektów, z wykorzystaniem danych z programów Knowledge Space Lab Królewskiej Holenderskiej Akademii Sztuk i Nauk, analizującego zmiany kategorii tematycznych używanych w Wikipedii, oraz Research Innovation Group – jednostki badawczych holenderskiego instytutu DANS (Data Archiving and Networking Services) promującego działania na rzecz zapewnienia współoperatywności i trwałego dostępu do cyfrowych danych naukowych oraz możliwości ich długotrwałego zachowania, wyszukiwania i ponownego używania.

W ramach realizowanych badań, szczególną uwagę poświęcono narracji dotyczącej zmianom, jakim ulegały systemy organizacji wiedzy na przestrzeni lat, przy założeniu, że stanowią one złożone, ewoluujące układy, a analiza ich wewnętrznej struktury, transformacji i implementacji w przestrzeni informacyjnej jest istotna dla osiągnięcia lepszego zrozumienia, jak tworzy się wiedzę w kanonie akademickim i jak można się poruszać po jej zasobach. Przedyskutowano również dalsze możliwości wykorzystania UKD w czytelnych maszynowo grafach wiedzy w sieci semantycznej, warunkowanych pogłębionymi badaniami nad procesami rozwoju tego systemu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>