Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Biblioteka dziecięca w epoce informacji cyfrowej

Autor: Alina Nowińska,

Kategorie: Źródła informacji, Biblioteki jako kolekcje, Działalność biblioteki, Kategorie użytkowników

Tagi: , , , , , , , , ,

Możliwość komentowania Biblioteka dziecięca w epoce informacji cyfrowej została wyłączona

W artykule przedstawiono historię informatyzacji unikalnej biblioteki dziecięcej w Clamart oraz przyjęte w tym zakresie rozwiązania i osiągnięcia, w kontekście problematyki czytelnictwa dziecięcego we Francji oraz trudności i wyzwań stojących przed bibliotekami dziecięcymi w tym kraju.

Mała Okrągła Biblioteka Dziecięca (Petite Bibliothèque Ronde), której nazwa związana jest tym, że jej budynek ma kształt kilku zazębiających się okręgów różnej wysokości, przypominający bajkowy zamek otoczony murem, swoje pierwsze komputery oraz bazy na CD-ROM nabyła już w 1990 r. W 2002 r. zwiększono liczbę terminali i podłączono je do Internetu, przyznano też priorytet gromadzeniu i udostępnianiu zasobów w formie cyfrowej. Usługi dostosowano do wieku i zainteresowań dzieci (sale dla czytelników w wieku 2 do 3, 4 do 9 i 10 do 15 lat).

Biblioteka prowadzi dla nich kursy komputerowe. Trwające 30 min indywidualne sesje odbywają się pod opieką animatora. Zastosowano oprogramowanie blokujące treści zagrażające dzieciom. Młodzi czytelnicy mają dostęp do różnych formatów (gier, nagrań muzycznych, filmów, dokumentów elektronicznych) oraz różnorodnych pomocy szkolnych. Dzieci mogą też zajmować się animacją w 3D,  publikować teksty na blogach, rysować, komponować i rozwiązywać problemy w ramach gier edukacyjnych. Korzystają z dostępu do strony głównej Biblioteki (historia placówki, misja, oferta dla różnych grup wiekowych, bieżące wydarzenia i projekty), z zasobów cyfrowych (e-książki, materiały wideo, gry, bazy danych), możliwości własnej ekspresji i komunikowania się z kolegami (czat, blogi). Strona Biblioteki zapewnia też dostęp do treści interesujących bibliotekarzy (materiały dot. zawodu, konferencji, spotkań, dyskusji itp., aktualizacja spisu lektur szkolnych, recenzje publikacji dla dzieci).

W Bibliotece uruchomiono katalog nowej generacji z rozbudowanym interfejsem, dostosowanym do możliwości intelektualnych dzieci w różnym wieku (grafika, etykiety, powiązania między dokumentami, wiele sposobów nawigacji).

Prowadzone we Francji od 2010 r. sondaże potwierdzają stereotypy: dzieci nadal postrzegają bibliotekę głównie jako źródło książek, ale też  coraz częściej – jako przestrzeń multimedialną (30%) i wypożyczalnię nagrań muzycznych (22%). Chociaż większość badanych (na ogół ok. 70%) deklaruje miłość do czytania, połowa czyta wyłącznie lektury szkolne lub, gdy nudzi się z powodu braku zajęcia. Natomiast dwie trzecie dzieci po 11 roku życia codziennie korzysta z komputera: czatują, grają, oglądają filmy bądź słuchają muzyki. Ponieważ coraz więcej osób od wczesnych lat styka się z komputerem, przed francuskimi bibliotekami dla dzieci stają nowe wyzwania i problemy, do których rozwiązywania bibliotekarze często nie są przygotowani. Zwrócono uwagę na zalety gier komputerowych, które integrują wiele form przekazu (narrację, grafikę, muzykę, film), uczą podejmowania decyzji i ponoszenia kosztów błędnych wyborów, kształtują emocje, uczą współpracy w grupie itp.

Biblioteka w Clamart oferuje swoim użytkownikom możliwość uczestnictwa w kulturze zarówno za pośrednictwem komputerów, jak też realnie – w grupach tanecznych, teatralnych, chórze, przez czytanie i słuchanie bajek, prace ręczne itp. Rozwój przestrzeni multimedialnej w bibliotekach odpowiada przyzwyczajeniom i potrzebom współczesnych dzieci.

Komentarze wyłączone.