Anythink – innowacyjne biblioteki dziecięce
,Kategorie: Biblioteki jako kolekcje, Działalność biblioteki, Kategorie użytkowników, Szkolenie użytkowników
Tagi: Anythink, Stany Zjednoczone, bibliotekarze, biblioteki dziecięce, biblioteki publiczne, dzieci, innowacje, technologie informacyjno-komunikacyjne, usługi biblioteczno informacyjne, zrównoważony rozwój
Możliwość komentowania Anythink – innowacyjne biblioteki dziecięce została wyłączona
W Stanach Zjednoczonych, coraz więcej bibliotek dziecięcych przechodzi transformację, przyjmując nowy styl pracy, w którym kładzie się nacisk na zabawę, poznawanie przyrody i działanie jako drogi do innowacyjności i kreatywności. Placówki uznające te założenia jako priorytetowe i przyjmujące jako wyznacznik działania ideę zrównoważonego rozwoju, stworzyły w dawnym okręgu bibliotecznym Rangeview (stan Colorado) sieć Anythink (gra słów mająca oznaczać początek każdej myśli). W artykule przedstawiono ten nowy, innowacyjny sposób świadczenia usług na podstawie doświadczeń biblioteki Anythink Wright Farms w Thornton.
Zwrócono uwagę, że tylko biblioteka skupiająca lokalne życie kulturalne oraz rozwijająca zdolności dzieci może liczyć na wsparcie podatników oraz podkreślono rolę bibliotekarzy jako realizatorów marzeń dziecięcych. Już w 1889 r., John Cotton Dana, bibliotekarz pierwszej szkolnej biblioteki publicznej w Denver głosił, że biblioteka dziecięca nie może być odwzorowaniem biblioteki dla dorosłych i postulował wprowadzenie otwartego dostępu do zbiorów, zniesienie barier i dbanie o wesołe i inspirujące wyposażenie, dostosowane do psychiki i potrzeb dzieci. Istotną częścią Anythink Wright Farm jest ogród, który wraz z wnętrzem budynku tworzy jedną, wspólną przestrzeń do zabawy, lektury, słuchania koncertów, występów wokalnych i teatralnych itp. Znalazło się też w niej miejsce na warzywniak, w którym dzieci uprawiają własne rośliny, eksperymentalny kurnik, w którym mogą prowadzić obserwacje oraz miniaturowy domek na drzewie – gniazdko zapewniające bezpieczne, przytulne miejsce do marzeń. Ogród stanowi własność biblioteki, choć władze miejskie zatwierdzają decyzje dotyczące jego zagospodarowania.
Biblioteki typu Anythink uczą kreatywnego działania, poczynając od tworzenia okolicznościowych rysunków, słuchania głosów przyrody, ogrodnictwa, czy wędkowania w miejscowej rzeczce po uczestnictwo w kulturze i stymulowanie własnej twórczości dzieci. Jednym z realizowanych w Anythink Wright Farms projektów edukacyjnych jest np. obserwacja wraz z dziećmi kurcząt od momentu ich narodzin po uzyskanie dorosłości (fotografowanie, nadawanie imion, rysowanie, prowadzenie bloga itp.). Biblioteka wyposażona jest w pracownię multimedialną umożliwiającą oglądanie filmów, słuchanie nagrań, naukę i zabawę za pomocą komputera. Starsze dzieci korzystają z dobrze wyposażonego laboratorium (komputery, studium fotograficzne, drukarka 3-D, warsztat tkacki), gdzie pod kierunkiem opiekunów mogą realizować własne pomysły twórcze (filmy, animacje itp.). Bibliotekarze w placówkach Anythink stale szkolą się z zakresie niestandardowego rozwiązywania problemów, twórczego rozwoju i umiejętności komputerowych. Podkreślono rolę bibliotekarzy jako liderów przemian, które pozwolą zrealizować potencjał twórczy dzieci, zachęcić do zdobywania wiedzy i umożliwić pełniejsze korzystanie z życia.
———————————————————–
Artykuł jest częścią referatu wygłoszonego przez dyrektorkę zespołu bibliotek Anythink na spotkaniu ekspertów School Library Journal ds. bibliotek publicznych w kwietniu 2013 r.