Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Ewaluacja społecznych narzędzi wyszukiwawczych: przypadek aNobii

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Źródła informacji, Technologia informacyjna i bibliotekarska, Czytelnictwo

Tagi: , , , , , , , ,

Zostaw komentarz

aNobii to serwis społecznościowy poświęcony książkom i przeznaczony dla miłośników czytania szukających ciekawych tytułów z całego świata, chcących wymieniać opinie nt. literatury, dzielić się z innymi swoimi doświadczeniami z lektury i korzystać z rekomendacji zarówno ekspertów, jak i innych członków społeczności aNobii. Jest to także aplikacja dla posiadaczy smartfonów z oprogramowaniem Android, umożliwiająca, dzięki wbudowanemu skanerowi kodów kreskowych z numerami ISBN, ocenianie, recenzowanie i wyszukiwanie w sieci www interesujących książek, budowę wirtualnej biblioteki oraz samodzielne katalogowanie i prezentację online domowego księgozbioru. W artykule przedstawiono wyniki przeglądu piśmiennictwa poświęconego wpływowi społecznych narzędzi wyszukiwania książek na dostęp czytelników do odpowiadających ich zainteresowaniom pozycji, oraz wyniki badania przeprowadzonego w grupie użytkowników aNobii, w celu ewaluacji jego funkcji lokalizacyjnych i identyfikacji możliwych kryteriów oceny społecznościowej nawigacji.

Zaproponowano, poza tradycyjnym kryterium jakości wyników wyszukiwania, zestaw subiektywnych i obiektywnych wskaźników oceny różnych, pozytywnych doświadczeń wiążących się z wykorzystywaniem społecznościowych pomocy nawigacyjnych. Ich przydatność testowano w grupie 50 regularnych bywalców platformy aNobii z Tajwanu, którym zlecono sprawdzenie efektywności 3 metod wyszukiwania książek, czyli przeglądania strony przy pomocy opcji: „regały przyjaciół”, „podobne regały” i „książki znanych autorów”, i stworzenia następnie, na tej podstawie, listy pozycji, które chcieliby przeczytać w przyszłości. Poza analizą wyników wyszukiwania oraz opinii i zapisów nawigacji respondentów, wykorzystano, jako ramy teoretyczne nawigacyjnej efektywności, model „zestawu możliwych wyborów” i przeanalizowano, jaki wpływ na wyniki badanych narzędzi mogą mieć różne aspekty preferencji czytelników (takie jak zaangażowanie w czytanie, różnorodność preferencji i wyobrażenie o tychże).

Uznano m.in., że najbardziej efektywną metodą lokalizacji książek jest wyszukiwanie przez autora, nie ułatwia ona jednak odkrywania nowych rzeczy i wykraczania poza utarte ścieżki lektury. Z kolei opcję przeglądania „półek przyjaciół” oceniono jako najbardziej interesującą i oferującą ciekawsze i niosące więcej informacji przeżycie. Doświadczenia związane z wyszukiwaniem i jakość wyników wyszukiwania wskazano jako ważne wymiary oceny,  poza miarą skuteczności wyszukiwania; zwrócono jednocześnie uwagę na wpływ zależności między charakterystykami preferencji użytkowników i używanymi narzędziami na wyniki poszukiwań, i wskazano na potrzebę stworzenia wielowymiarowych ram ewaluacji funkcji społecznościowej nawigacji. Stwierdzono także, że społeczne systemy rekomendacji i wyszukiwania są szczególnie użyteczne w sytuacji, gdy potrzeby użytkowników są nieprecyzyjnie lub źle zdefiniowane, jak w przypadku czytania dla przyjemności, i zwiększają szanse na przypadkowe odkrycie ciekawych pozycji, stanowią też dobre uzupełnienie tradycyjnych narzędzi dostępu przedmiotowego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>