Francuskie biblioteki publiczne i ich najmłodsi użytkownicy
,Kategorie: Biblioteki jako kolekcje, Czytelnictwo, Kategorie użytkowników
Tagi: biblioteki dziecięce, biblioteki publiczne, dzieci, edukacja przedszkolna, Francja, promocja czytelnictwa
Możliwość komentowania Francuskie biblioteki publiczne i ich najmłodsi użytkownicy została wyłączona
Wraz z demokratyzacją kultury, której przejawem we Francji był coraz bardziej powszechny po pierwszej wojnie światowej dostęp do szkolnictwa i bibliotek, wzrosła świadomość społeczna dotycząca wagi wprowadzenia dzieci od najmłodszych lat w świat książki. Artykuł omawia zachowania najmłodszych użytkowników w bibliotekach, ich sposoby postrzegania tych instytucji oraz problemy związane z biblioteczną inicjacją kulturalną dzieci w wieku 3 do 6 lat.
Wykorzystano w nim informacje zebrane w trakcie obserwacji prowadzonych podczas organizowanych dla dzieci zajęć i dyskusji z ich uczestnikami, w tym odpowiedzi maluchów na pytania związane z ich zachowaniem, wyborami i doświadczeniami bibliotecznymi oraz spostrzeżenia rodziców i bibliotekarzy. Dzieci w tym wieku przyprowadzane są do biblioteki przez dorosłych. Wg badania z 2006 roku aż 73% rodziców deklarowało chęć zabierania swoich pociech do biblioteki, ale tylko 3,5% z nich uważało czytanie za ulubione hobby, co świadczy, że rodzice uważają zainteresowanie dzieci książką za inwestycję w ich przyszły sukces edukacyjny i życiowy. Biblioteka na ogół jest pozytywnie postrzegana przez maluchy. Z czasem czują się w niej coraz pewniej i traktują jako swoje terytorium, co wyraża się w domaganiu się samodzielności przy wyborze zabaw, gier i książek. Dzieci są przy tym krytyczne informując np. , że czytana im bajka jest nudna, a książka brzydka. Grupowe słuchanie bajek, zabawy, rysunki, poznanie reguł zachowania się obowiązujących w bibliotece sprzyjają procesom uspołecznienia i uczestnictwa w kulturze od najmłodszych lat. Dzieci poznają też różnicę między kupieniem książki a jej wypożyczeniem. W artykule sporo miejsca poświęcono urządzeniu działu dziecięcego biblioteki tak, aby stanowił on miejsce przyjazne dzieciom. Powinny w nim dominować pastelowe kolory, meble dostosowane do wzrostu dzieci, należy zapewnić wygodne siedziska przy konsolach gier wideo, wokół ścian wiele zieleni i kolorowych obrazów przedstawiających bohaterów znanych bajek oraz pamiętać o galerii rysunków dziecięcych.