Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Biblioteka jako klub towarzyski: noce gier na amerykańskich uczelniach

Autor: Marta Elas,

Kategorie: Biblioteki jako kolekcje, Działalność biblioteki, Kategorie użytkowników

Tagi: , , ,

Możliwość komentowania Biblioteka jako klub towarzyski: noce gier na amerykańskich uczelniach została wyłączona

Biblioteka Rodneya A. Briggsa Uniwersytetu Minnesota Morris (UMM), podobnie jak inne biblioteki szkół wyższych, zapewnia swoim użytkownikom dostęp do zasobów bibliotecznych, usług informacyjnych i nowych technologii, oferuje przestrzeń do nauki i współpracy, i wspiera realizację potrzeb badawczych i edukacyjnych kampusu. W jeden piątkowy wieczór w miesiącu, organizuje też od kilku lat wydarzenie wykraczające poza tradycyjną misję placówki akademickiej: noce gier (Game Night @ Briggs Library), w czasie których studenci mogą w gronie znajomych relaksować się uczestnicząc w różnego typu rozgrywkach.

Celem pomysłodawców programu rozrywkowego UMM było nawiązanie lepszych relacji ze studentami, przyciągnięcie nowych użytkowników i stworzenie w miejscu kojarzonym zwykle z nauką swobodnej i niemal domowej atmosfery. Inicjatywa ta miała także pomóc w ociepleniu wizerunku biblioteki i bibliotekarzy. Inne amerykańskie uczelnie (University of Northern Colorado, University of North Texas, University od Wisconsin, Pepperdine University i in.), które również organizują wieczory i noce gier, kierowały się podobnymi przesłankami i udaje im się osiągnąć zakładane cele. We wszystkich, w odpowiednio oznakowanej przestrzeni, goście mają do dyspozycji gry planszowe, karciane, zręcznościowe i wideo. W każdej – spotkania tego typu organizuje się w nieco inny sposób, stawiając np. na turnieje gier komputerowych, planszówek, czy inne, konkretne typy aktywności.

W UMM, ze względu na ograniczenia finansowe zdecydowano się na program analogowy. Większość gier w bibliotece Brigsa pochodzi z darów pracowników, część wieczorów organizowana jest też przy wsparciu studentów użyczających na konkretne spotkania swoje najnowsze nabytki. Co semestr, bibliotekarze kupują też kilka nowych pozycji kierując się zapotrzebowaniem zgłaszanym przez studentów oraz rekomendacjami online i, w ciągu kilku lat, udało im się zebrać różnymi metodami znaczącą kolekcję gier.

Mimo że rola personelu w trakcie piątkowych spotkań ogranicza się do zapewnienia narzędzi i przestrzeni do zabawy, symbolicznego poczestunku oraz cichej asysty, wymagają one od bibliotekarzy dodatkowych nakładów pracy, gdyż odbywają się po normalnych godzinach pracy biblioteki. Opiekę nad wydarzeniem zapewnia się w sposób rotacyjny, w formie dyżurów. Program części wieczorów jest wzbogacany o dodatkowe atrakcje (sesje makijażu Zombie, szybkie randki, mini golf, gry typu scavenger hunt, parady kostiumów na Halloween, konkursy dla studentów i wykładowców i in.). Mimo że kilka z tych pomysłów okazało się niewypałami, większość edycji nocy gier na UMM cieszy się bardzo dużą popularnością, głównie dzięki odpowiedniej, wielotorowej reklamie (plakaty, zaproszenia mailowe, wyświetlacze elektroniczne, informacje w mediach społecznościowych, ogłoszenia w studenckiej prasie i rozgłośniach oraz relacje zdjęciowe na portalu Flickr) i współpracy z organizacjami studenckimi oraz z lokalnymi sklepami (sponsorzy nagród na turnieje).

Komentarze wyłączone.