Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Technologie 2.0 w bibliotekach publicznych na Zachodzie

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Technologia informacyjna i bibliotekarska, Biblioteki jako kolekcje, Działalność biblioteki

Tagi: , , , , ,

Możliwość komentowania Technologie 2.0 w bibliotekach publicznych na Zachodzie została wyłączona

Artykuł dotyczący sposobów wykorzystania mediów społecznościowych i różnych technologii 2.0 w bibliotekach publicznych w celu modernizacji i rozszerzenia ich usług. Przedstawiono w nim wyniki analizy piśmiennictwa poświęconego wdrażaniu rozwiązań 2.0 w placówkach tego typu w krajach Zachodu. Odpowiednią literaturę dobrano po przeszukaniu baz LISA i EBSCO przy pomocy słów kluczowych „sieć 2.0”, „biblioteka 2.0” i „biblioteka publiczna 2.0”. W ramach badania dokonano też przeglądu zawartości stron www bibliotek będących pionierami w stosowaniu nowych aplikacji 2.0 (głównie instytucje ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Wielkiej Brytanii, Holandii, Australii i państw skandynawskich) (por. BABIN 2009/3/197, BABIN 2010/2/102BABIN 2010/2/11).

Dokonując jakościowej analizy zidentyfikowanych stron, raportów i artykułów, autorzy skoncentrowali się na najważniejszych ich zdaniem aspektach sieci 2.0: komunikacji, dzieleniu się treścią, tworzeniu społeczności i crowdsourcingu (zob. BABIN 2010/2/96), próbując stworzyć w miarę pełny obraz celów, form i efektów angażowania się przez biblioteki publiczne w realizację nowego modelu bibliotecznych usług 2.0. Z pozyskanych danych wynika, że w celach komunikacyjnych w placówkach tych wykorzystywane są głównie narzędzia typu RSS i SMS, potrzeby wymiany treści realizowane są za pomocą blogów i stron typu YouTube, sieci społeczności tworzy się przeważnie za pośrednictwem portali Facebook, MySpace i podobnych, także lokalnych stron. Najczęstsze sposoby angażowania użytkowników w rozwój bibliotecznych serwisów to udostępnianie opcji tagowania i systemów oceny i rekomendacji książek. Jak dotąd, mimo niepowodzeń części projektów implementacyjnych oraz wyzwań związanych z odpowiednią integracją nowych serwisów 2.0 w zakres działań bibliotek i koniecznością zmian sposobów pracy bibliotekarzy, doświadczenia zachodnich placówek z wdrażaniem technologii 2.0, pozwalających na szybszą, łatwiejsza i bardziej nieformalną komunikację z użytkownikami, są w miarę pozytywne, powalają więc też z nadzieją myśleć o przyszłości modelu biblioteki publicznej 2.0. To czy wykorzystanie tych aplikacji pozwoli faktycznie na przedefiniowanie usług bibliotecznych i reorganizację bibliotek publicznych na całym świecie, pozostaje kwestią otwartą.

Komentarze wyłączone.