Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Biblioteka w wyobraźni artystów – wystawa w Bibliotece Narodowej Francji

Autor: Alina Nowińska,

Kategorie: Biblioteki jako kolekcje, Działalność biblioteki

Tagi: , , ,

Możliwość komentowania Biblioteka w wyobraźni artystów – wystawa w Bibliotece Narodowej Francji została wyłączona

W połowie maja 2017 roku, w Bibliotece Narodowej Francji (BNF) prezentowano zaprojektowaną przez Roberta Lepage wystawę w wirtualnej technologii 3D pt. Biblioteki w nocy, która umożliwiała poznanie 10 najsłynniejszych bibliotek na świecie. Wprowadzeniem do niej była funkcjonująca paralelnie wystawa dzieł plastycznych pochodzących ze zbiorów BNF oraz wypożyczonych z innych galerii, pt. Wyimaginowane biblioteki. W artykule krótko scharakteryzowano sylwetki autorów i tematykę ośmiu wybranych eksponatów, prezentujących różne postrzeganie bibliotek, oraz zaprezentowano ich fotografie.

Na wystawie znalazły się barwne serigrafie, rysunek węglem, prace wykonane techniką lawowania i kwasorytu (akwaforty), akwarele, odbitki graficzne i fotograficzne, czyli dzieła łączące różne techniki, np. Odette Ducarre zaprezentowała model oprawy i okładki słynnej powieści fantastycznej André de Richauda Olśniewająca noc. Oprawa umożliwia otwieranie i zamykanie za pomocą specjalnych sznurków oczu zdobiącej okładkę głowy sowy – symbolu tajemniczości, czarów i wiedzy. Twórców dwóch znajdujących się na wystawie dzieł zainspirowało opowiadanie Borgesa Biblioteka Babel. Jean Le Gac z okazji 10-lecia BNF wykonał obraz Wielka Biblioteka 5, na którym zaprezentował wizję własnej biblioteki – fragment regału z książkami obok rysunku bohaterów literatury popularnej – chłopca strzelającego z rewolweru do czarnego pytona. Napisy na grzbietach książek, zresztą ogromnych w zestawieniu z realistyczną sylwetką mężczyzny na pierwszym planie, wskazują, że stoją tam dzieła Henry Jamesa Bestia w dżungli, W kleszczach lęku, Gastona Le Roux Tajemnica żółtego pokoju, opowiadania Edgara Allana Poe oraz modernistyczny poemat Fernando Pessoa Biuro tytoniowe.

Dla abstrakcjonisty Vieira da Silva symbolem biblioteki jest labirynt, zaś fotografia secesyjnego salonu obudowanego regałami wprowadza nas do nostalgicznego wnętrza przeładowanego nadmiarem przedmiotów i książek, będącego zaprzeczeniem kojarzących się z biblioteką porządku i dobrej organizacji. Zabawny ex-libris stworzył znany malarz Claude-Émile Thiéry (1828-1895). Przedstawia on regalik z 4 półek zapełnionych różnymi przedmiotami: na górnej, obok napisu poezja, widzimy lampę i świece, na najniższej, z napisem polityka, medycyna m.in. magiczną latarnie i butelkę piwa. Całość wskazuje na swoistą hierarchię wartości jej autora. Prezentację wybranych dzieł z tej wystawy autorzy artykułu kończą omówieniem rysunku tuszem słynnego francuskiego neoklasycznego architekta – Étienne-Louis Boullée (1728-1799) przedstawiającego w przekroju podłużnym jego fantastyczny projekt Biblioteki Królewskiej. Jest to ogromne, jednoprzestrzenne wnętrze (ok. 100 x 40 m.), przykryte beczkowym sklepieniem, ozdobione jedynie pojedynczym rzędem kolumn i kwadratowymi kasetonami, z czterema kondygnacjami regałów przy ścianach, przy czym pozbawione jest jakichkolwiek mebli. Walory użytkowe zostały całkowicie podporządkowane monumentalnej formie. Dzieło ma miało mieć rangę takich budowli jak Bazylika św. Piotra w Rzymie i ateński Panteon.

Komentarze wyłączone.