Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Boopsie i bibliotekarze: udostępnianie zasobów biblioteki użytkownikom mobilnym

Autor: Krzysztof S. Nowiński,

Kategorie: Technologia informacyjna i bibliotekarska, Biblioteki jako kolekcje, Działalność biblioteki

Tagi: , , , , , , ,

Możliwość komentowania Boopsie i bibliotekarze: udostępnianie zasobów biblioteki użytkownikom mobilnym została wyłączona

Przedstawiono doświadczenia z udostępnianiem usług informacyjnych (w szczególności katalogu online) użytkownikom wykorzystującym urządzenia mobilne (smartfony, tablety itp.) w Bibliotece Community College hrabstwa Buck w Pennsylwanii. Ponieważ okazało się, że materiały informacyjne oferowane przez bibliotekę na własnej platformie internetowej LibGuides (zob. babin.bn.org.pl/?p=276) i na YouTube oraz usługi świadczone za pośrednictwem własnej aplikacji Embedded eBrarian cieszą się dużym powodzeniem, zadecydowano, by opracować podobny funkcjonalnie system dla urządzeń mobilnych.

Opracowanie oprogramowania zlecono firmie Boopsie specjalizującej się w oprogramowaniu dla smartfonów, tabletów itp. Podstawą systemu stała się aplikacja umożliwiająca szybkie przeszukiwanie katalogu OCLC/WorldCat na podstawie początkowych fragmentów słów (np. wpisanie “aframe” uruchamia wyszukiwanie “african american”). Podsystem wyszukiwania oparto na własnym rozwiązaniu programistycznym Boopsie, wymagającym konwersji bazy indeksowej do prostego (“płaskiego”) pliku dostosowanego do wymagań aplikacji. Szczegółowe informacje dotyczące wybranych przez użytkownika pozycji są pobierane z systemu OPAC biblioteki.

Do konwersji wybrano oprogramowanie Symphony firmy SirsiDynix, konwertujące automatycznie nowości w cyklu tygodniowym i przekazujące uzyskany plik na serwer Boopsie. W procesie budowy aplikacji biblioteka odpowiadała za konwersję danych oraz opracowanie graficzne i testy użyteczności systemu. W swojej ostatecznej formie, udostępnionej użytkownikom w maju 2010 r., “Bucks Mobile” udostępnia ponadto opcję wyszukiwania bibliotek posiadających szukaną pozycję, komunikację z działem informacji naukowej biblioteki, wykorzystuje lokalizację GPS do wskazania najbliższego oddziału biblioteki, umożliwia przeglądanie blogu, kanału YouTube oraz dostęp do platformy LibGuides i integrację z sieciami społecznościowymi.

Aplikację “Bucks Mobile” można pobrać ze strony bucks.boopsie.com dla systemów Android, BlackBerry i Java lub z Apple AppStore. W marcu 2011 (10 miesięcy po udostępnieniu aplikacji) zarejestrowano 114 użytkowników (głównie wersji na iPhone oraz telefony z systemami Android i BlackBerry), którzy korzystali z systemu w sumie 1176 razy. Autor bardzo pozytywnie ocenia dotychczasowe doświadczenia z “Bucks Mobile” i wyraża nadzieję, że w przyszłości pozwoli on udostępnianie usług biblioteki użytkownikom mobilnym w znacznie szerszym zakresie.

Komentarze wyłączone.