Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Malinowy potencjał: ewaluacja możliwych zastosowań Raspberry Pi w bibliotekach akademickich

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Technologia informacyjna i bibliotekarska, Biblioteki jako kolekcje, Działalność biblioteki

Tagi: , , , , , ,

Zostaw komentarz

Raspberry Pi to platforma komputerowa o wymiarach karty kredytowej oparta na różnych dystrybucjach systemu Linux, stworzona przez Raspberry Pi Foundation. Urządzenie, dostępne na rynku od 29 lutego 2012 r., zaprojektowano jako alternatywę dla drogich stacjonarnych komputerów, by promować w szkołach nauczanie informatyki i zwiększyć liczbę dzieci uczących się programowania. Niski koszt Raspbery Pi (cena bez obudowy to ok. 35 USD, z obudową wykonana na drukarce 3D jest niewiele wyższa) i ich wszechstronność sprawiły, że zaczęto je wykorzystywać także do zupełnie innych projektów. Z tych samych powodów, na Uniwersytecie Lougborough (UL), postanowiono sprawdzić potencjalne zastosowania Malinek (od ang. raspberry) w bibliotekach szkół wyższych.

W trakcie pisania artykułu płyta Raspberry Pi dostępna była w dwóch wersjach: modelu A (z jednym portem USB) i modelu B (dwa złącza USB i gniazdo Ethernet). Oba miały te same podstawowe specyfikacje: Broadcom BCM2835 SoC, gniazdo karty SD ze wsparciem SDHC, wyjście audio i wideo (composite RCA i HDMI). Dodatkowo, model A: 256MB RAM i jeden port USB dla dowolnych urządzeń zewnętrznych, model B – 512MB RAM, dwa wyjścia USB i złącze sieci Ethernet. Do obu należy podłączyć kartę pamięci oraz, by uzyskać pełną funkcjonalność – dowolny monitor, klawiaturę i myszkę oraz zasilacz microUSB (np. ładowarkę do telefonu).

Zespół badawczy biblioteki UL przetestował dwie możliwości wykorzystania Raspberry Pi: 1) jako alternatywy dla istniejącego sprzętu OPAC (biblioteka dysponowała jedynie niewielką liczbą komputerów zapewniających użytkownikom dostęp do bibliotecznego katalogu (system Primo firmy Ex Libris) oraz lokalnego systemu zarządzania listami lektur: LORLS; 2) jako narzędzia nadzorującego wyświetlanie, na zainstalowanych w UL ekranach, cyfrowych komunikatów ze szczegółami dotyczącymi rezerwacji zasobów w określonych czytelniach i dostępności stanowisk komputerowych w laboratoriach IT na terenie kampusu – techniczne szczegóły dotyczące obu projektów oraz etapy ich realizacji szczegółowo omówiono w artykule. O ile w pierwszym przypadku testowany moduł nie spełnił wszystkich założonych wymagań (współpracował dobrze z systemem PRIMO we wszystkich przyjętych konfiguracjach, zauważono jednak pewne problemy z LORLS w przypadku dużych objętościowo list), w drugim – Raspberry PI sprawdził się znakomicie. Uznano, że wykorzystanie tych platform zapewnia, w porównaniu z tradycyjnym sprzętem komputerowym, znaczne oszczędności, mogą też one z powodzeniem zastępować w środowisku akademickim wiele znacznie droższych i zajmujących znacznie więcej przestrzeni urządzeń. Warto też uwzględnić, że tempo rozwoju tej technologii oraz przeznaczonych dla niej napędów jest tak szybkie, że wkrótce będą miały one znacznie większą wydajność i szersze możliwości zastosowań.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>