Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

O zarządzaniu projektami tworzenia metadanych w międzypokoleniowych zespołach bibliotekarzy

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Opracowanie informacji, Biblioteki jako kolekcje, Zarządzanie, Branża, zawód i edukacja

Tagi: , , , , , , ,

Zostaw komentarz

Biblioteki muszą dostosowywać się na bieżąco do nowych potrzeb użytkowników oraz zapewniać dostęp do nowych typów materiałów, a proces realizacji inicjatyw bazujących na najnowszych technologiach i związanych z wykorzystaniem nowych standardów jest nie tylko pracochłonny, ale wymaga też poświęcenia czasu na odpowiednie przeszkolenie pracowników. Większość piśmiennictwa poświęconego przekwalifikowywaniu bibliotekarzy katalogujących w formacie MARC i przygotowywaniu ich do tworzenia metadanych w innych formatach, koncentruje się na omawianiu zestawów umiejętności przydatnych w obu typach pracy, metodach rozwoju kompetencji powiązanych z katalogowaniem i typach projektów, które można przydzielać pracownikom o określonym poziomie przygotowania i na danym etapie drogi zawodowej. Autorka postanowiła wypełnić lukę w literaturze przedmiotu dotyczącą różnorodności międzypokoleniowej, omawiając związane z wiekiem różnice w stylach pracy, rozumieniu podstaw teoretycznych i komforcie obsługi nowych technologii, a także bariery utrudniające uczestnictwo w nowych, związanych z metadanymi projektach dla pracowników z różnych grup wiekowych.

Artykuł napisano z perspektywy osoby zatrudnionej na stanowisku metadata librarian (bibliotekarz ds. metadanych) w tradycyjnym dziale katalogowania jednej z dużych bibliotek akademickich w Stanach Zjednoczonych, odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników katalogujących w MARC do opisu cyfrowych kolekcji i publikacji w instytucjonalnym repozytorium w innych formatach. Większość szkolonych przez autorkę osób jest od niej o kilka dekad starsza, a ich poziom kompetencji technologicznych jest bardzo zróżnicowany. W tekście przedstawia ona niektóre ze strategii komunikacyjnych, szkoleniowych, motywacyjnych i organizacyjnych wykorzystywanych w trakcie projektów tworzenia metadanych i służących do redukcji stresu i napięć powstających w wielopokoleniowych grupach w czasie procesu realizacji nowych zadań, przełamywania obaw związanych ze zmianą i pracą w nowym systemie / modelu oraz tworzenia zgranych i wydajnych zespołów potrafiących osiągać zakładane, wspólne cele. Omawia również kluczowe czynniki warunkujące powodzenie takich inicjatyw.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>