Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Technologie informacyjne i komunikacyjne a czytelnictwo: odbiór biblioteki interaktywnej wśród czytelników dziecięcych

Autor: Joanna Pasztaleniec-Jarzyńska,

Kategorie: Technologia informacyjna i bibliotekarska, Biblioteki jako kolekcje, Działalność biblioteki, Kategorie użytkowników, Czytelnictwo

Tagi: , , , , , , ,

Możliwość komentowania Technologie informacyjne i komunikacyjne a czytelnictwo: odbiór biblioteki interaktywnej wśród czytelników dziecięcych została wyłączona

Od lat 80. obserwuje się we Francji tendencję spadku czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Powodem omijania bibliotek jest, między innymi, wymagana w bibliotekach cisza i brak możliwości interaktywnego korzystania z biblioteki. Aby zachęcić dzieci i młodzież do odwiedzania tych placówek, powstał projekt Interaktywnej Biblioteki Edukacyjnej (BIP) oparty o technologie RFID. Technologia RFID, zazwyczaj stosowana w bibliotekach do identyfikacji i lokalizacji zbiorów, ułatwiająca zarządzanie kolekcjami bibliotecznymi i ich zabezpieczenie, w projekcie BIP została wykorzystana do identyfikacji dokumentów na półkach, połączonej z systemem analizy wykorzystania poszczególnych książek w czasie rzeczywistym oraz systemem analizy statystycznej.

Projekt jest realizowany przez samorząd miasta Gardanne w południowej Francji (Provence-Alpes-Côte d’Azur), mediatekę działającą w tym mieście, środowiska naukowe z École Nationale Supérieure des mines de Saint-Etienne (Państwowa Wyższa Szkoła Górnicza w Saint-Etienne), oraz przedsiębiorstwo Tagsys specjalizujące się we wdrażaniu technologii RFID. W projekcie BIP brali także udział artyści, bibliotekarze, studenci, socjologowie, informatycy i dzieci z 16-tu klas szkół podstawowych z Gardanne. Dzieci aktywnie uczestniczyły w każdym etapie realizowania projektu, także przy tworzeniu interaktywnych obwolut książek.

Projekt składa się z dwóch elementów. Pierwszy to wzbogacenie informacji o książce przeznaczonej dla dzieci i młodzieży o specjalnie opracowane multimedialne treści (obraz, słowo, dźwięk) zachęcające do lektury. Drugi element to wykorzystanie technologii RFID do śledzenia wykorzystania książki – po sięgnięciu po nią z półki uruchamia się specjalny program, który pozwala bibliotekarzowi analizować wykorzystanie tej książki, a dla przyszłego czytelnika uruchamia się automatycznie multimedialna zachęta do przeczytania książki, zwana multimedialną obwolutą.

Projekt jest w trakcie testowania na przykładzie 500 książek wybranych z Mediateki w specjalnie utworzonej sali bibliotecznej w siedzibie uczelni École Nationale Supérieure des mines de Saint-Etienne. Wyniki testowania wydają się zachęcające: dwie trzecie badanych dzieci stwierdziło, że częściej będzie odwiedzać bibliotekę, a animacje zdecydowanie pomogły 80% młodych czytelników wybrać odpowiednią pozycję. Ten multimedialny sposób zachęty do lektury okazał się najbardziej skuteczny wobec dzieci, które rzadko sięgały po książki. RFID i multimedialne animacje zachęciły dzieci do wspólnego dyskutowania o książkach. Lektura dla młodych ludzi staje się nie tyle aktem indywidualnym, ile doświadczeniem zbiorowym, dynamicznym. Autorzy projektu mieli najwięcej problemów z kadrą nauczycielską, która niechętnie włączyła się do realizacji projektu, zwłaszcza w trakcie przeprowadzania ewaluacji wyników testowania.

Projekt zainteresował nie tylko bibliotekarzy, ale także wydawców i księgarzy jako nowa forma promocji nowości wydawniczych. Obecnie testowany jest podobny projekt promocji i odkrywania na nowo obiektów kultury i sztuki.

Komentarze wyłączone.