Strony dla miłośników książek jako miejsca spotkań
,Kategorie: Badania użytkowników, Biblioteki jako kolekcje, Czytelnictwo, Wykorzystanie informacji i socjologia informacji, Źródła informacji
Tagi: analiza potrzeb i wymagań informacyjnych, biblioteki publiczne, czytelnictwo, Norwegia, promocja czytelnictwa, serwisy społecznościowe, sieć 2.0, społeczności wirtualne, strony internetowe, użytkownicy internetu, Węgry
Możliwość komentowania Strony dla miłośników książek jako miejsca spotkań została wyłączona
Internet staje się w dzisiejszych czasach coraz bardziej istotna sferą promocji czytelnictwa i komunikacji miedzy czytelnikami, powstaje też coraz więcej serwisów społecznościowych skierowanych do miłośników książek i umożliwiających im wymianę poglądów nt. lektur i pisarzy, zamieszczanie recenzji, komentarzy i rekomendacji, szukanie zgodnej z zainteresowaniami literatury, prezentację własnych gustów literackich, czy organizowanie swoich zasobów książkowych. Choć część portali tego typu (np. duński Litteratursiden.dk (zob. BABIN 2006 z. 2 poz. 128), węgierski Konyvtar.hu czy fiński Kirjasampo.fi) jest prowadzona i administrowana przez bibliotekarzy, większość tworzą entuzjaści czytania spoza środowiska bibliotecznego. Autorzy przeanalizowali i porównali 2 strony tego typu: norweską Bokelskere.no i węgierską Moly.hu. Przedstawili też wyniki zamieszonego na nich w sierpniu 2010 r. sondażu skierowanego do użytkowników tych serwisów i sprawdzającego zakres ich wykorzystywania.
Badanie zrealizowano w ramach finansowanego przez Norweską Radę Naukową projektu PLACE (Public Libraries, Arenas for Citizenship), którego celem jest analiza roli bibliotek publicznych jako miejsc spotkań i społecznego potencjału tych placówek, w tym możliwości promocji międzykulturowych interakcji i budowania społecznego kapitału (por. BABIN 2009/4/244). Autorów interesowała analiza następujących kategorii zmiennych: charakterystyk demograficznych, wykorzystywanych funkcji portali, celów członkostwa, czynników decydujących o atrakcyjności danej strony, kanałów przez które użytkownicy zdobywają książki, źródeł z których pozyskują porady i rekomendacje nt. wartych przeczytania książek.
Z 777 zebranych w sondażu odpowiedzi wynika, że do typowych użytkowników Moly/Bokelskere należą młodzi (średnia wieku: 28,9 lat), wykształceni, rodowici Norwegowie i Węgrzy z większych miast; większość z nich (ponad 80%) to kobiety. Populacja członków takich sieciowych serwisów jest więc znacznie bardziej jednorodna i mniej złożona niż w przypadku użytkowników bibliotek publicznych. Respondenci nie należą tez do częstych gości bibliotek i mają niskie zaufanie do tych instytucji, w porównaniu z innymi źródłami informacji, a czytane przez nich książki pochodzą najczęściej z księgarń i własnych zbiorów. Badane strony są przez nich wykorzystywane głównie do poszukiwania lektur i informacji na ich temat, a nie jako wirtualne miejsca, gdzie nawiązuje się relacje z innymi ludźmi, czy szuka przyjaciół. Choć część respondentów wskazywała na społeczny aspekt czytania, odnosiło się to głownie do kręgów znajomych i rodziny, a nie obcych osób. Zanotowano pewne różnice między zachowaniami użytkowników z obu narodowości, np. w odniesieniu do aktywnego udziału w dyskusjach. Norwegowie angażują się w nie znacznie chętniej, wśród nich jest też więcej użytkowników bibliotek, z kolei dla Węgrów liczą się bardziej społeczne funkcje badanych serwisów, częściej też odkrywają za ich pośrednictwem autorów, o których wcześniej nie słyszeli i nieznane im gatunki literackie.
W podsumowaniu podkreślono, że choć zarówno Bokelskere, jak i Moly służą przede wszystkim jako źródła informacji, a nie wirtualne miejsca spotkań, respondenci wykorzystują je także w tym ostatnim celu, mają więc one wg autorów potencjał generowania międzyludzkich relacji i wspierania budowy społecznego kapitału. Dla autorów istotne będzie zbadanie, w dalszej części projektu, czy i jak ten potencjał może być wykorzystany przez biblioteki.