Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Pracownicy akademiccy a internetowe fora dyskusyjne

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Wykorzystanie informacji i socjologia informacji, Branża, zawód i edukacja, Badania użytkowników

Tagi: , , , ,

7 komentarzy

W artykule omówiono fenomeny blogosfery i forów dyskusyjnych i ich rozwój w ciągu ostatniej dekady oraz sposoby wykorzystywania blogów i forów internetowych w edukacji na poziomie uniwersyteckim. Przedstawiono również wyniki ostatnich badań dotyczących wzajemnej komunikacji online pracowników akademickich, a następnie zreferowano zrealizowany przez autorów metodami jakościowymi projekt badawczy poświęcony analizie zachowań naukowców na forach dyskusyjnych hostowanych na stronie internetowej The Chronicle of Higher Education – popularnego w St. Zjednoczonych źródła informacji o szkolnictwie wyższym.

Listę wszystkich (802) dyskusji z analizowanych forów pobrano 1 września 2009 r., do próby badawczej włączono 40 zakończonych wątków dyskusyjnych. Sprawdzono m.in. 1) reprezentowane w nich tematy, najczęściej i najrzadziej komentowane posty, zagadnienia wywołujące najdłuższe i najkrótsze debaty oraz te mające najwięcej i najmniej czytelników powstrzymujących się od zabierania głosu, 2) możliwość ustalenia wspólnego profilu aktywności dyskusyjnej, 3) nastawienie autorów wpisów wobec studentów, władz uczelni, prawodawców i osób spoza środowiska akademickiego, 4) częstotliwość zidentyfikowanych wcześniej, popularnych wśród bywalców forów zachowań takich jak „porywanie” dyskusji, czyli wprowadzanie wątków i pomysłów niezwiązanych z omawianym tematem oraz zamieszczanie personalnych, często agresywnych ataków i poniżających uwag (efekt braku zahamowań spowodowany anonimowością komunikacji w sieci www). Okazało się m.in., że głównymi tematem największej liczby dyskusji (22) było osobiste i zawodowe życie pracowników akademickich, a druga największa kategoria (15 wątków tematycznych) dotyczyła środowiska akademickiego, w tym potrzeb studentów, innych szkół wyższych, prowadzonej przez uczelnie polityki itp. 80% debat (32) trwało krócej niż miesiąc i cieszyło się umiarkowanym zainteresowaniem komentujących, spadającym szybko wraz z upływem czasu; najdłuższe – dotyczyły zwykle nowych, kontestowanych pomysłów (np. stopni naukowych online); zazwyczaj, liczba biernych czytelników forów przewyższała znacznie liczbę dyskutujących. W przypadku 15% (6) tematów doszło do „porwania” głównego wątku, a 37,5% (15) – pojawienia się efektu braku zahamowań, czyli naruszających akademickie standardy, negatywnych, często ordynarnych komentarzy o autorach artykułów i innych osobach biorących udział w dyskusji. Uzyskane dane potwierdziły rezultaty podobnych, wcześniejszych badań. Wynika z nich, że pracownicy naukowi lubią (najczęściej anonimowo) rozmawiać w sieci o swoich problemach badawczych, życiu zawodowym i instytucjach, w których pracują, uznają też, mimo obciążeń zawodowych, prowadzenie takich dyskusji na blogach i forach za warte czasu i wysiłku.

7 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>