Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Arduino – platforma open source hardware i jej zastosowania w bibliotekach

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Technologia informacyjna i bibliotekarska, Biblioteki jako kolekcje

Tagi: , , , , , , , , ,

Możliwość komentowania Arduino – platforma open source hardware i jej zastosowania w bibliotekach została wyłączona

Wykorzystanie open source hardware (OSH) czyli sprzętu komputerowego i elektronicznego tworzonego na bazie otwartych projektów, na takich samych zasadach jak wolne oprogramowanie, może pozwolić bibliotekom na szybkie i tanie opracowanie prototypowych narzędzi elektronicznych skomunikowanych z komputerami i zintegrowanymi systemami bibliotecznymi, i umożliwiających automatyzację prostych, powtarzalnych czynności bibliotecznych oraz uproszczenie wielu czasochłonnych procedur. W artykule zaprezentowano coraz bardziej popularną na świecie platformę OSH – Arduino, omawiając szczegółowo jej fizyczne komponenty, charakterystykę środowiska programistycznego i zakres zastosowań oraz sposób implementacji tego systemu w bibliotece Brock University (St. Catharines, Kanada), przy realizacji dwóch odrębnych projektów mających ułatwić gromadzenie i analizę danych statystycznych.

Arduino zaprojektowano w 2005 r. we Włoszech, jako alternatywę dla ówczesnych systemów prototypowania. Jest to tani, łatwy w użyciu także dla nowicjuszy system złożony z płytki z mikrokontrolerem i środowiska do budowy oprogramowania. Układy Arduino są dostępne w wielu modelach, zestawach, kształtach i rozmiarach oraz wyspecjalizowanych i modyfikowanych wersjach. Można je kupić w oficjalnych, złożonych i przetestowanych pakietach (ceny od kilkudziesięciu do kilkuset złotych) lub zbudować własnoręcznie z komponentów, na podstawie publicznie dostępnych schematów. Platforma jest w pełni interaktywna, pozwala na podłączenie różnego typu urządzeń wejściowych i wyjściowych oraz odczyt i przesyłanie z nich danych, i samodzielne tworzenie rozwiązań w pełni odpowiadających lokalnym potrzebom, za ułamek kosztów komercyjnego produktu. Autorzy omawiają szczegółowo rozwój tego systemu, zasady jego działania, główne zalety i ograniczenia platformy, oraz możliwe zastosowania Arduino w bibliotekach. Opisują również, w jaki sposób, w celu uproszczenia w James A. Gibson Library części wykonywanych manualnie procedur, skonstruowano na bazie Arduino dwa nowe narzędzia: 1) Barcodinator, czyli przenośne urządzenie skanujące kody kreskowe i mające ułatwiać zbieranie i włączanie danych o materiałach wykorzystywanych na terenie biblioteki do statystyk wypożyczeń systemu Millenium firmy Innovative Interfaces (wdrożone do regularnego użytku we wrześniu 2012 r. ); 2) Tabulatron – interfejs sprzętowy programu tabulacji statystyk, pozwalający na rejestrację liczby i typów informacji udzielanych przy obsłudze użytkowników (aplikacja nadal w  fazie testowej).

 

Komentarze wyłączone.