Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Otwarte zasoby przydatne w edukacji bibliotekoznawczej

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Bibliotekoznawstwo i informacja naukowa jako dziedzina, Źródła informacji, Dostęp do publikacji

Tagi: , , , , , ,

Możliwość komentowania Otwarte zasoby przydatne w edukacji bibliotekoznawczej została wyłączona

Środowisko bibliotekarskie od lat aktywnie wspiera ruch otwartego dostępu do wiedzy, współpracuje też przy tworzeniu otwartych archiwów cyfrowych. Zgodnie z tą ideą, również duża część badań i publikacji z zakresu bibliotekoznawstwa i informacji naukowej (BIN) rozpowszechniana jest na zasadach open access. Autorka dokonała przeglądu dostępnych źródeł online z tej dyscypliny oraz ewaluacji ich przydatności w procesie nauczania i studiów bibliotekoznawczych, kompilując na tej podstawie wykaz użytecznych, bezpłatnych zasobów z zakresu BIN, które można wykorzystywać w celach edukacyjnych; przedstawiła też krótką charakterystykę każdej pozycji z listy oraz liczbę materiałów z zakresu BIN, które można znaleźć we wskazanych źródłach.

Zostały one pogrupowane wg następujących kategorii:

  • repozytoria / dziedzinowe bazy danych: DLIST (Digital Library of Information Science and Technology),  E-LIS, LDL (Librarian’s Digital Library), repozytortium publikacji naukowych OCLC;
  • bezpłatne słowniki BIN online: ODLIS (Online Dictionary for Library and Information Science);
  • archiwa elektroniczne badawczych prac dyplomowych i dysertacji zawierające materiały z zakresu BIN: serwis Trove Biblioteki Narodowej Australii (zob. http://babin.bn.org.pl/?p=251) udostępniający zawartość dawnego archiwum ADT (cyfrowych dysertacji Australazji), LAC (Library and Archives Canada), NDLTD (Networked Digital Library of Theses and Dissertations), portal akademickiego konsorcjum DART-Europe (gromadzi także materiały z polskich uczelni), Shodhganga (indyjska platforma e-dysertacji), EThOS (dostęp do prac wszystkich brytyjskich uczelni), OpenThesis;
  • materiały edukacyjne dla szkolnictwa wyższego i kursy online: OpenCourseWare, Open.Michigan;
  • serwisy wyszukiwawcze i katalogi open access: DL-Harvest – wyszukiwarka DLIST Uniwersytetu Arizony, OAIster, Google Scholar, Citebase, SHERPA, AuseSearch, BASE (ponad 40 mln. dokumentów, z czego 75% dostępnych jest w wersji pełnotekstowej);
  • czasopisma open access: baza DOAJ;
  • książki open access: baza DOAB, biblioteka OAPEN,  BookBoon (baza największego wydawcy na świecie oferującego bezpłatne e-książki w 7 językach), College open textbooks (wolne podręczniki), E-books Directory, FreeTechBooks, HaitiTrust – każdy z tych zasobów zawiera tytuły przydatnych bibliotekarzom i studentom BIN;
  • oprogramowanie open source: Zotero – program do archiwizowania i organizowania informacji bibliograficznej;
  • serwisy informujące o konferencjach: Lanyrd.com , ConferenceHound, Conference Alerts i in.;
  • katalogi otwartych repozytoriów: OpenDoar, ROAR;
  • wytyczne nt. publikowania open access, praw autorów, autoarchiwizacji i autorskich praw majątkowych: baza SHERPA/RoMEO, Science Commons, OAKlist.

 

Komentarze wyłączone.