Realizacja programu STEAM przez biblioteki publiczne i szkolne w Stanach Zjednoczonych
,Kategorie: Wykorzystanie informacji i socjologia informacji, Biblioteki jako kolekcje, Działalność biblioteki, Kategorie użytkowników
Tagi: STEAM (program), Stany Zjednoczone, biblioteki publiczne, biblioteki szkolne, dzieci, edukacja, młodzież, polityka edukacyjna, usługi biblioteczno informacyjne
Możliwość komentowania Realizacja programu STEAM przez biblioteki publiczne i szkolne w Stanach Zjednoczonych została wyłączona
Raporty z końca XX w., dotyczące wyników nauczania w Stanach Zjednoczonych wskazywały, że uczniowie szkół amerykańskich nie mają większych osiągnięć w zakresie nauk ścisłych, przyrodniczych i technicznych. Aby poprawić sytuację w wielu dystryktach szkolnych realizowany jest program określany akronimem STEAM (para) – od słów science, technology, engineering, arts i math – nauki ścisłe, technologia, inżynieria, sztuka i matematyka. Jego twórcom chodziło o to, by skłonić dzieci, najczęściej zdobywające wiedzę niejako „z drugiej ręki”, za pośrednictwem podręczników, wykładów i obrazów, a w szkole nastawione na rozwiązywanie testów, do osobistego uczestnictwa w eksperymentach, które przybliżą im prawa fizyczne, chemiczne i przyrodnicze, pobudzą ich wyobraźnię i kreatywność. Artykuł omawia możliwości realizacji programu STEAM przez biblioteki szkolne i publiczne.
Twórcy tej inicjatywy zostawili realizatorom STEAM dużo swobody – w zależności od posiadanych funduszy i potrzeb środowiska mogą skupić się na projektach prostych lub skomplikowanych, dotyczących jednego tematu lub całego ich cyklu, ograniczyć się do zjawisk codziennych lub specjalizować w zagadnieniach wysokich technologii, realizować eksperymenty tanie lub drogie. W 2013 roku na dorocznej konferencji ALA zastanawiano się nad sposobami realizacji programu STEAM przez biblioteki. Między innymi zalecono, aby czytane dzieciom opowiadania, wykonywane przez nie piosenki, wyklejanki i wycinanki wiązały się z przyrodą i tematyką popularno-naukową oraz aby zachęcać dzieci do obserwacji środowiska naturalnego (ptaków, mrowiska, nocnego nieba, kamieni pod lupą itp.) i pytać o możliwości wykorzystania odpadów i surowców naturalnych. W artykule omówiono liczne propozycje realizowanych w bibliotekach eksperymentów z dziedziny fizyki, chemii, biologii, adresowane do dzieci w różnym wieku – od przedszkola, po końcowe klasy szkoły średniej. Przedszkolaków można np. zainteresować współdziałaniem różnych organów i części ciała (szybsze bicie serca po podskokach), mierzeniem taśmą mierniczą odległości, mieszaniem roztworów o różnych kolorach i konsystencji, budowaniem papierowych samolotów czy łódek. Dzieci starsze mogą realizować zadania typu budowa „niezatapialnego” statku (szukamy przyczyny utonięcia Titanica), tworzenie modelu mostu, który nie zawali się pod określonym ciężarem, budowa aparatu, który zabezpieczy jajko spadające z wysokości przed stłuczeniem, tworzenie modeli różnych urządzeń technicznych, programowanie komputerowe itp. Pożądana jest integracja wielu dziedzin nauki, np. inscenizacja wojny trojańskiej może być powiązana z zadaniem utworzenia modeli machin oblężniczych, znalezieniem odpowiednich ilustracji ze sztuki greckiej itp. Biblioteki powinny też zachęcać i przygotowywać dzieci do uczestnictwa w olimpiadach i konkursach przedmiotowych. Artykułuzupełnia wykaz najciekawszych materiałów (książek, stron www) dotyczących możliwości realizacji przez biblioteki projektu STEAM.