Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Crowdfunding w bibliotekach: jak to się robi w Stanach Zjednoczonych

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Biblioteki jako kolekcje, Zarządzanie, Działalność biblioteki

Tagi: , , , , , ,

Możliwość komentowania Crowdfunding w bibliotekach: jak to się robi w Stanach Zjednoczonych została wyłączona

Crowdfunding to społecznościowa metoda finansowania różnego typu projektów dzięki jednorazowym wpłatom rzesz użytkowników zainteresowanych ich realizacją. Z tej formy zdobywania środków na rozwój i organizację rozmaitych przedsięwzięć korzysta w Stanach Zjednoczonych coraz więcej organizacji sektora publicznego. W artykule przedstawiono historię i efekty kampanii crowdfundingowych prowadzonych przez kilka amerykańskich bibliotek publicznych oraz opinie zaangażowanych w ich prowadzenie bibliotekarzy.

Jedna z takich akcji została zorganizowana w 2013 r. przez bibliotekę publiczną Northlake (stan Illinois). Celem jej pomysłodawców było zdobycie środków na wzbogacenie popularnego wśród najmłodszych użytkowników zbioru komiksów i powieści graficznych, zakup elementu mającego reklamować tę kolekcję i przyciągać do biblioteki młodych odbiorców, czyli 3-metrowej figury Hulka – bohatera serii komiksów i filmów sicence-fiction, oraz kupno dla fanów rysunkowych fabuł kilku nowych, zaawansowanych technologicznie urządzeń, w tym drukarki 3D i komputera iMac z tabletem graficznym. Apel o finansowe wsparcie tego projektu, wymagającego zdobycia 30 tys USD, ogłoszono za pośrednictwem portalu Indiegogo (największej globalnej platformy finansowania społecznościowego).

Bibliotekarzom z Northlake nie udało się zebrać nawet połowy potrzebnej kwoty, mimo to, dzięki dobremu nagłośnieniu swojego projektu, osiągnęli wszystkie założone cele. Po zobaczeniu ich wniosku online, pewien właściciel siłowni z Kalifornii postanowił przekazać bibliotece własną figurę Hulka – dekorację z premiery filmu The Incredible Hulk z 2008 r.; jedna z firm logistycznych zaoferowała pokrycie kosztów jej transportu, a zebrane 4263 USD wystarczyły na zakup potrzebnego sprzętu oraz sporej liczby nowych tytułów do kolekcji. Większość pozyskanych wpłat pochodziła od lokalnych mieszkańców, ale część także z innych stanów i z zagranicy. Kampania zdobyła też uwagę lokalnych mediów, które pomogły w jej reklamie. Kolejna kampania, która odniosła sukces, to projekt biblioteki Paonia – filii systemu bibliotecznego hrabstwa Delta (stan Kolorado). Biblioteka wykorzystała serwis crowdfoundingowy Kickstarter, by zebrać pieniądze na innowacyjny projekt udostępnienia na stałe mieszkańcom małego, oddalonego od dużych ośrodków górskiego miasteczka punktów dostępu do sieci WiFi, z wykorzystaniem infrastruktury używanej wcześniej przez telewizję, przed jej przełączeniem na sygnał cyfrowy. W ciągu kilku tygodni bibliotekarzom udało się zebrać 4 tys. USD na zakup potrzebnego sprzętu. Również w tym wypadku, większość osób, które zechciały współfinansować ten projekt pochodziła z terenów hrabstwa, natomiast jedna duża wpłata nadeszła z Afryki, od mężczyzny, który w czasach studenckich mieszkał w Paonia i uczył się dzięki możliwości dostępu do komputerów i sieci www w bibliotekach.

Na podstawie doświadczeń tych placówek i informacji uzyskanych od jej pracowników, autorka prezentuje w tekście porady i sugestie dotyczące skutecznych strategii i metod promocji, organizowania i prowadzenia podobnych akcji online.

Komentarze wyłączone.