Inicjatywa na rzecz rozwoju technologii sieciowych w Stanach Zjednoczonych
,Kategorie: Technologia informacyjna i bibliotekarska, Biblioteki jako kolekcje, Zarządzanie
Tagi: Stany Zjednoczone, analiza porównawcza, benchmarking, biblioteki publiczne, marketing
Możliwość komentowania Inicjatywa na rzecz rozwoju technologii sieciowych w Stanach Zjednoczonych została wyłączona
„The Edge Initiative” – inicjatywa określana skrótowo jako „Edge”, to projekt działań bibliotek i administracji lokalnej finansowany przez fundację Billa i Melindy Gatesów, wspierany przez stowarzyszenia biblioteczne (ALA, PLA) i różne instytucje pożytku publicznego, którego celem jest poprawa sytuacji ekonomicznej ludności i niwelowanie podziałów społecznych przez rozwój sieciowej technologii informacyjnej oraz zasobów i usług bibliotecznych. W ramach Edge opracowano zestaw 11 mierników do analizy porównawczej (benchmarks) oceniających działanie usług sieciowych świadczonych przez biblioteki publiczne z punktu widzenia wartości usług dla społeczności lokalnej, współpracy z władzami lokalnymi oraz organizacji i zarządzania.
Zebrane dane będą opracowywane statystycznie i merytorycznie w ramach projektu Edge, a wyniki dostarczane biorącym w nim udział bibliotekom. Uczestniczące w projekcie uniwersytety Waszyngtonu i Maryland opracowują badania przeglądowe i będą udostępniać online ich wyniki dotyczących roli bibliotek publicznych w udostępnianiu społeczności lokalnej zasobów i technologii sieciowych. Uzyskane informacje pozwolą bibliotekom na wspólne z lokalną administracją opracowanie polityki i strategii działań oraz dostarczają argumentów za ich lepszym wyposażeniem technicznym i poprawieniem jakości połączeń sieciowych. Umożliwią też ocenę sytuacji bibliotek z różnych pozycji – dostrzeżenie ich osiągnięć i niedociągnięć w służbie lokalnej społeczności oraz lepszą realizację programów i usług w takich zakresach jak walka z analfabetyzmem cyfrowym, tworzenie przez obywateli własnych stron www i treści cyfrowych, e-administracja, partnerstwo strategiczne, szkolenie personelu i użytkowników, walka z bezrobociem i zarządzanie technologią sieciową.