Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Rok 2014 w architekturze bibliotecznej Ameryki Północnej

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Biblioteki jako kolekcje, Architektura i wyposażenie

Tagi: , , , , , , ,

Możliwość komentowania Rok 2014 w architekturze bibliotecznej Ameryki Północnej została wyłączona

W artykule przedstawiono najciekawsze inwestycje architektoniczne w sektorze bibliotecznym, ukończone w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie między 1 czerwca 2013 a 30 czerwca 2014, oraz ich założenia projektowe. W okresie tym wybudowano, rozbudowano, poddano renowacji i modernizacji połączonej z rozbudową 16 bibliotek akademickich i 84 bibliotek publicznych (od podstaw powstało łącznie 35 obiektów).

Autorka analizuje najnowsze trendy w budownictwie bibliotecznym, unikalne cechy nowych projektów i łączące je elementy, dołączając do tekstu szczegółowe dane na temat omawianych realizacji. Wskazuje też, że ich funkcje i cele koncentrują się wokół jednego tematu: lokalnych społeczności. Niezależnie od swojego budżetu oraz rozmiarów, wszystkie inwestycje mają służyć wzmacnianiu społecznych więzi, łączeniu nauki z rozrywką i realizacji programów dla różnego typu odbiorców, oraz stanowić centralny punkt danej wspólnoty (kampusu, dzielnicy).

Wyróżniające się cechy nowej architektury to integracja z otoczeniem oraz wielofunkcyjność. W przypadku bibliotek szkół wyższych, postawiono na innowacyjne projekty mające ułatwiać działalność naukową oraz dydaktyczne i technologiczne interakcje, a w przypadku placówek publicznych – kontakty i funkcje społeczne (połączenie pod jednym dachem centrów komputerowych, konferencyjnych, learning commons, miejsc uczenia się i nauczania, przestrzeni spotkań i wydarzeń kulturalnych, stref usługowych i restauracyjnych, ośrodków  rekreacji itp.).  Przykłady tego typu inwestycji to Pierce College Library Learning Crossroads Building, Augustana College’s Center for Student Life czy Tidewater Community College/City of Virginia Beach Joint-Use Library.

Część omawianych konstrukcji zlokalizowano na terenach parków lub wkomponowano w otwarte, publiczne przestrzenie, tworząc ośrodki biblioteczno-rekreacyjne (takie jak filie North Beach i Pico bibliotek publicznych San Francisco i Santa Monica i in.), inne – połączono z przylegającymi budynkami szkół, dzięki czemu powstały kompleksy edukacyjno-usługowe. Wśród popularnych rozwiązań stosowanych przez wyróżnionych architektów wymienić można m.in. przeszklone fasady, atria i clerestoria mające tworzyć wrażenie otwartości i transparentności oraz zewnętrzne patia, altany i ogrody.

Kolejna zauważalna tendencja to traktowanie działań kreatywnych jako elementu  bibliotecznych doświadczeń i tworzenie w bibliotekach (np. Barrington Area Library, Brand Library and Art Center i in.) tzw. maker space, centrów badawczych i miejsc przyjaznych ruchom DIY oraz twórcom z różnych pokoleń. Oferują one dostęp do najnowszych technologii (drukarki 3-D, interaktywne tablice Smart Board, systemy konferencyjne itp.), laboratoriów fotograficznych, studiów produkcji cyfrowych mediów lub przestrzeni dla artystów (sale koncertowe, galerie sztuki itp.), są też dostosowanie do realizacji programów z zakresu STEM dla dzieci i dorosłych

Wśród wymienionych inwestycji znalazły się zarówno obiekty stworzone od podstaw, te wykorzystujące idee recyklingu (adaptacja starych opuszczonych budynków, miejsc garażowych, podjazdów itp.), jak i realizacje polegające na rewitalizacji, transformacji i rozbudowie dotychczasowych siedzib bibliotek. U podstaw wszystkich tych pomysłowych, kreatywnych, wizjonerskich i stworzonych z szacunkiem dla środowiska projektów leży wspólna zasada: służenie w możliwie najlepszy sposób współfinansującym je mieszkańcom.

Komentarze wyłączone.