Koncepcja biblioteki jako centrum komunikacji międzykulturowej
,Kategorie: Biblioteki jako kolekcje, Branża, zawód i edukacja, Działalność biblioteki, Wykorzystanie informacji i socjologia informacji
Tagi: biblioteki narodowe, etnocentryzm, etnorelatywizm, kompetencje międzykulturowe, komunikacja międzykulturowa, mniejszości etniczne, obsługa użytkowników, polityka informacyjna, polityka kulturalna, Rosja, różnorodność, szkolenie bibliotekarzy, Tatarstan, usługi biblioteczno informacyjne
Możliwość komentowania Koncepcja biblioteki jako centrum komunikacji międzykulturowej została wyłączona
W grudniu 2014 roku weszło w życie rozporządzenie prezydenta Rosji pn. „Podstawy państwowej polityki kulturalnej”. Mowa w nim między innymi o konieczności zachowania w tym kraju różnorodności kulturowej i etnicznej. Wiele bibliotek na terenie całego kraju zaczęło w związku z tym realizować programy dla społeczności zróżnicowanych pod względem narodowościowym i kulturowym.
Biblioteka Narodowa Tatarstanu w Kazaniu opracowała ogólne zasady działania i tematykę szkoleń bibliotekarzy w tym zakresie, mających na celu kształtowanie kompetencji międzykulturowych. Zgodnie z proponowaną w artykule koncepcją, procesy komunikacji w bibliotece przebiegające w środowisku wielokulturowym prowadzą do zderzenia różnych punktów widzenia na rzeczywistość na poziomie jednostek i grup. Wymaga to rezygnacji ze stereotypowego myślenia i zmiany nawyków działania bibliotekarzy. W artykule przedstawiono koncepcję modelu przygotowania pracowników bibliotek do przezwyciężania konfliktów, uprzedzeń i trudności komunikacyjnych wynikających z różnic między wyznawanymi wartościami, postawami i środowiskowymi uwarunkowaniami.
Na podstawie badań użytkowników wyróżniono 2 poziomy świadomości: etnocentryzm i etnorelatywizm. Etnocentryzm oznacza postrzeganie własnej kultury jako dominującej, a innych – jako obce i gorsze, przy czym nasza kultura staje się miernikiem oceny innych. Etnorelatywizm to otwartość wobec różnic kulturowych, gotowość ich poznawania, pozytywne funkcjonowanie w środowisku wieloetnicznym. W trakcie pracy bibliotecznej wyróżniono parę form i stadiów każdego z nich. Etnocentryzm cechuje postrzeganie odmienności przez stereotypy, brak zrozumienia dla innych kultur i minimalizacja różnic miedzy ludźmi. Etnorelatywizm – dostrzeganie różnic i ich źródeł kulturowych, stopniowa adaptacja do sytuacji wielokulturowości, zrozumienie innych postaw i odpowiednia reakcja na nie.
Poznanie tych zjawisk pozwala bibliotekarzom na kształtowanie zbiorów i dostosowywanie szkoleń zawodowych do sytuacji społecznej na danym terenie. Aby pracować z przedstawicielami różnych narodów i kultur bibliotekarze muszą zdobyć odpowiednią wiedzę (językową, etnograficzną, pragmatyczną), umiejętności komunikacyjne i społeczne oraz nawyki (szacunek do każdej kultury, właściwa interpretacja zachowania ludzi). Artykuł kończy wykaz tematów zalecanych na kursie dla bibliotekarzy dotyczącym komunikacji międzykulturowej. Zaproponowano ponad 50 tematów z zakresu psychologii, komunikacji społecznej, pedagogiki, socjologii i etyki.