Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Interaktywne tablice w bibliotekach

Autor: Mikołaj Głuszkowski,

Kategorie: Źródła informacji, Technologia informacyjna i bibliotekarska

Tagi: , ,

Możliwość komentowania Interaktywne tablice w bibliotekach została wyłączona

Artykuł omawia możliwości wykorzystania w bibliotekach elektronicznych, interaktywnych tablic (IWB), przydatnych m.in. przy przedstawianiu multimedialnych prezentacji (np. w czasie szkoleń czy warsztatów) czy tworzeniu wspólnych projektów, i mających zastosowanie zarówno jako wirtualny ekran, projektor oraz jako pulpit komputera. Zaprezentowano w nim pokrótce zalety tej technologii i konkretne przykłady jej implementacji.

Elektroniczne tablice można podłączyć do komputera i wybierać poszczególne opcje lub zasoby i strony dotykając ich powierzchni palcem lub elektronicznym pisakiem. Umożliwiają one m.in. przeglądanie, przygotowywanie, zmienianie i zapisywanie animacji lub video na ich ekranie.

Są one oferowane przez różnych producentów (np.; Promethean, SMART). Można je obsługiwać jak zwykły komputer (przez dwukrotne naciśnięcie przycisku, który uruchomi program) lub przez wywołanie funkcji przeciągnięciem palcem po dotykowym ekranie. Ich funkcje opisano na przykładzie tablic firmy SMART.

Narzędzia SMART mogą zostać wykorzystane przy prowadzeniu szkoleń i warsztatów, zebrań itp., a dzięki opcjom wizualizacji i interaktywności są one niezwykle użyteczne. Po wpisaniu słowa na tablicy wystarczy na nie kliknąć by wyszukać o nim informacje w Internecie. Takie wizualne technologie, dzięki unaocznianiu prezentowanych treści działają skutecznie na motywację odbiorców.

W tekście opisano też różne, w tym graficzne możliwości SMART, przykładowo funkcja „Spotlight” pozwala jasno podkreślić zaznaczony obszar ekranu, podczas gdy otaczający kontekst pozostaje zaciemniony.

Wszystkie aplikacje SMART (Notebook, Powerpoint itp.) mają wspólną cechę, mianowicie tę, że pozwalają na nanoszenie zmian czy elementów graficznych na prezentacje w czasie rzeczywistym. Zaznaczenia dokonywane pisakiem na danym ekranie są zachowywane nie tylko okresowo, lecz trwale. Podczas prezentacji można robić na nim notatki a w razie potrzeby wyświetlić nowy. W ten sposób uczestnik prezentacji może aktywnie brać w niej udział poprzez zadawanie pytań, które będą uwzględniane na aktualnie wyświetlanej stronie.

„Inteligentne” tablice są również efektywnym narzędziem pracy grupowej. W codziennej, wewnętrznej działalności bibliotecznej mogą ułatwiać generowanie i strukturyzowanie pomysłów, koncepcji lub planów, wizualizacje ustawienia regałów itp. Przedstawiono przykłady ich zastosowań w amerykańskich i duńskich bibliotekach szkolnych oraz publicznych.

Są one wykorzystywane również w szkołach wyższych, m.in. przy wideo-konferencjach, służą także jako narzędzie do mapowania, rejestracji wykładów i sesji itp. Pozwalają na robienie bieżących notatek czy podkreśleń na zeskanowanych książkach.

Artykuł prezentuje jedynie małą cząstką możliwości i zastosowań wirtualnych tablic. Zapewne będą się one szybko zmieniać wraz z dokonującym się obecnie szybkim rozwojem technologicznym.

 

Komentarze wyłączone.