Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Mutacje marketingu a biblioteki

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Biblioteki jako kolekcje, Zarządzanie, Działalność biblioteki

Tagi: , , , , , , , ,

Możliwość komentowania Mutacje marketingu a biblioteki została wyłączona

W niemal wszystkich krajach na świecie, forsowane przez polityków i międzynarodowe instytucje finansowe cięcia wydatków na cele społeczne (przy jednoczesnym przeznaczaniu niebagatelnych kwot na ratowanie bankrutujących prywatnych banków i koncernów oraz upadajacych gospodarek) miały bardzo negatywny wpływ na sytuację sektora edukacyjnego i instytucji kultury, w tym bibliotek. Placówki te dysponują znacznie zmniejszonymi budżetami i zmuszone są do szukania kreatywnych rozwiązań pozwalających im na godzenie w czasach recesji ich społecznej i edukacyjnej misji z koniecznością wdrażania usług bazujących na ICT. Wiele bibliotek dotyka tzw. kryzys legitymizacji i mimo notowanego wzrostu zainteresowania swoimi usługami, mają one kłopoty z uzasadnieniem potrzeby ich utrzymywania finansującym je organom oraz opinii publicznej. W artykule, na podstawie skandynawskich i niemieckich doświadczeń, przeanalizowano możliwości, jakie dają bibliotekarzom w tym zakresie współczesne techniki marketingu, PR i zarządzania.

Autor omawia m.in. tradycyjne koncepcje marketingu, w tym tzw. formułę 4P (produkt, cena, strategia dystrybucji, promocja), teorię rozszerzoną o 3 kolejne instrumenty marketingowe: ludzie, proces (struktura organizacyjna i operacyjna) oraz tzw. świadectwo materialne (wizualne i materialne elementy, takie jak architektura budynku, logo, wyposażenie, itp., mogące stanowić dla klientów dowód jakości usług) i zasady polityki komunikacyjnej H. Mefferta. Przedstawia także różne współczesne mutacje strategii i technik komunikacyjnych (marketing partyzancki, neuromarketing, marketing wirusowy, tzw. ambush marketing i in.) oraz możliwości ich zintegrowanego stosowania w bibliotekach, a także przykłady innowacyjnych usług bibliotecznych oferowanych i promowanych w duńskich, niemieckich, szwajcarskich i norweskich placówkach w celu uatrakcyjnienia ich oferty i poprawy jej rozpoznawalności. Podkreślono, że pieniądze nie są najistotniejszym czynnikiem w tworzeniu skutecznych kampanii promocyjnych i tworzeniu marki bibliotek. Liczy się również kreatywność, stosowanie niekonwencjonalnych rozwiązań i osobiste zaangażowanie bibliotekarzy, gwarantujące wysoką jakość świadczonych usług

Komentarze wyłączone.