Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Marketing biblioteczny przez media społecznościowe: studium przypadku

Autor: Marta Elas,

Kategorie: Źródła informacji, Biblioteki jako kolekcje, Zarządzanie, Działalność biblioteki

Tagi: , , , , , , , ,

Zostaw komentarz

Biblioteki od lat starają się wykorzystywać olbrzymią popularność narzędzi społecznościowych, rozwijając swoje usługi w modelu 2.0 i działając aktywnie na wielu społecznych portalach i sieciach informacyjnych. Główne powody angażowania się tych instytucji w nowe media to zwiększanie własnej widoczności, unowocześnianie wizerunku, poprawa e-reputacji, dystrybucja informacji, promocja zbiorów, programów i usług, zwiększanie oddziaływania, zacieśnianie relacji z użytkownikami, budowa sieci współpracy oraz pozyskiwanie nowych klientów. Autorzy prezentują w tekście studium przypadku udanego, cieszącego się dużym powodzeniem i nagrodzonego przez IFLA w X edycji IFLA International Marketing Award projektu reklamy biblioteki za pośrednictwem platformy wymiany plików wideo, zrealizowanego w bibliotece Uniwerytetu Tsinghua (BUT) w Chinach, pokazując sposoby efektywnego wykorzystania technologii sieciowych w bibliotecznych kampaniach marketingowych.

Uniwersytet Tsinghua to jedna z najstarszych i najbardziej prestiżowych chińskich uczelni. Jego biblioteka obsługuje 16 szkół i 56 wydziałów (łącznie ponad 39 tys. studentów i 3 tys. wykładowców). W ramach programu, wyprodukowano w niej niskim kosztem serię 5 krótkich, zabawnych filmów pn. „Zakochać się w bibliotece” (Falling in love with the library), mających na celu promocję zasobów i serwisów bibliotecznych i budowę świadomości marki BUT. Wideo umieszczono na Yoku (chińskim odpowiedniku serwisu YouTube) i reklamowano przez wiele różnych kanałów (stronę biblioteki, serwisy mikroblogowe (m.in. Weibo), RenRen (lokalny ekwiwalent Facebooka), plakaty, zakładki, sieć kampusową itp.). W krótkim czasie – w ciągu 20 dni od publikacji, filmy obejrzało ponad 160 tys. osób (średnio 8 tys. wizyt dziennie), zdobyły one ponad 1000, w większości entuzjastycznych komentarzy, a profil BUT na Weibo (jednym z najpopularniejszych w Chinach środków przekazu) zyskał 1200 nowych fanów. Sukces projektu w mediach społecznościowych zwrócił uwagę prasy i czołowych serwisów informacyjnych, które wyemitowały kilka audycji na jego temat, cytowanych następnie przez inne internetowe portale. Raport nt. Falling in Love with the Library ukazał się też w jednym z najważniejszych chińskich czasopism bibliotekoznawczych – China Library Weekly.

W artykule przybliżono procesy przygotowania projektu oraz produkcji filmów, wykorzystane w nim technologie oraz produkt końcowy, czyli formę i zawartość 5 nakręconych odcinków. Przedstawiono również wyniki formalnej ewaluacji projektu przy pomocy kwestionariusza online dystrybuowanego wśród studentów uczelni miesiąc po publikacji serii (212 pełnych odpowiedzi) i zbierającego ich opinie na temat wiedzy o projekcie oraz wartości informacyjnej, użyteczności i oceny różnych aspektów prezentowanych treści. Ponad 97% respondentów uznało format wideo za dobry pomysł na przyciągnięcie uwagi, zaangażowanie i zdobycie sympatii użytkowników, 72% – ze dzięki filmom nawiązało emocjonalna relację z BUT i naprawdę zakochało się w bibliotece, 42,7% – że dowiedziało się więcej o bibliotecznych usługach i zasadach korzystania z zasobów BUT. Za główne zalety filmów uznano ich  humorystyczny, pozytywny charakter, wpływający na zmianę sposobu postrzegania biblioteki, oraz zbieżność prezentowanych scen i przeżyć bohaterów z własnymi doświadczeniami użytkowników. Na podstawie statystyk wykorzystania oraz wyników ankiet uznano, że projekt spełnił swoje cele i można go uznać za sukces.

W ostatniej części artykułu omówiono czynniki warunkujące powodzenie tego i podobnych przedsięwzięć. Zaliczono do nich: 1) treść – fabułę oparto na realiach studenckiego życia; 2) styl – lekki i zabawny sposób prowadzenia narracji jest przeciwieństwem sztywnego, oficjalnego wizerunku bibliotek i łamie stereotypy nt. tych instytucji; 3) miejsce – popularność mediów społecznych wśród studentów czyni je idealną platformą dystrybucji promocyjnych filmów; 4) współpraca ze studentami – jedną z przeszkód dla bibliotekarzy, przy realizacji takich zadań, jest brak wiedzy i doświadczeń związanych z produkcją wideo. Alternatywą może być wykorzystanie umiejętności studentów w tym zakresie, jak w przypadku BUT.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>