Użytkownicy repozytoriów uniwersyteckich
,Kategorie: Badania użytkowników, Dostęp do publikacji, Kategorie użytkowników, Wykorzystanie informacji i socjologia informacji, Źródła informacji
Tagi: archiwizacja, open access, otwarte repozytoria, otwarty dostęp do publikacji, publikowanie elektroniczne, repozytoria instytucjonalne, rozpowszechnianie informacji, Stany Zjednoczone, szkolnictwo wyższe, użytkownicy informacji naukowej
Możliwość komentowania Użytkownicy repozytoriów uniwersyteckich została wyłączona
Fachowe piśmiennictwo dotyczące repozytoriów uczelnianych koncentruje się głównie na zagadnieniach związanych z ich tworzeniem, ustalaniem zawartości i pozyskiwaniem publikacji, często pomija się natomiast kwestie późniejszego wykorzystania zgromadzonych dokumentów przez użytkowników. Ponieważ repozytorium instytucjonalne (IR) Stanowego Uniwersytetu Utah (USU) ma za sobą wstępny okres organizacji i wkroczyło już w fazę dojrzałości, skupiono się na badaniu dotyczącym jego użytkowników końcowych.
W artykule: 1) scharakteryzowano obecny stan repozytorium; 2) omówiono wyniki krótkiego sondażu dotyczącego jego wykorzystania; 3) sformułowano wnioski z badania . Ad 1). Obecnie już ponad 20% naukowców zatrudnionych w USU zamieszcza wyniki swoich badań w repozytorium. Oprócz prac ich autorstwa gromadzone są też m.in. czasopisma wydawnictw USU, dysertacje magisterskie i doktorskie oraz prace licencjackie. W IR zgromadzono już ponad 26 tys. pozycji, przy czym dotąd pobrano z niego 870 tys. pełnych tekstów prac (540 tys. w 2012 roku). Repozytorium wykorzystuje komercyjne oprogramowanie Bepress, którego twórcy zapewniają implementację i utrzymanie systemu. Zawartość IR dostępna jest w cyfrowej domenie publicznej, gdzie uzyskała wysokie miejsce w rankingu wyszukiwarek Google i Google Scholar. Ad 2). Sondaż przeprowadzono dołączając do każdej ściągniętej z IR w okresie od listopada 2010 do stycznia 2012 r. pozycji krótką, tzw. „jednominutową” ankietę. Otrzymano 202 odpowiedzi. Z repozytorium – zgodnie z oczekiwaniami – najczęściej korzystała społeczność USU (62% badanych, w tym studenci programów magisterskich i doktorskich – 24,8%), ale aż 39% respondentów stanowiły osoby niepowiązane z uczelnią, w tym nauczyciele (2%) i uczniowie (1,5%) szkół średnich, osoby związane z biznesem (6%), bibliotekarze (5%), obywatele zaciekawieni jakimś problemem (13%). Użytkowników pytano: a) o cel, w jakim ściągnęli artykuł z IR USU. Większość (75% ) korzystała z IR w związku z pracą naukowo-badawczą lub biznesem, 6,4% badanych – w celu realizacji zadań szkolnych i społecznych, 20% – ściągnęła dany tekst z ciekawości; b) jak znaleźli potrzebny im tekst. Większość dotarła do niego przez Google lub inne popularne wyszukiwarki (64% badanych), 15% – przez domenę publiczną USU, 10% – przez link zamieszczony na innych stronach www, 2% – przez stronę biblioteki USU. Ad 3). Ankieta wykazała, że z IR korzysta o wiele więcej osób niepowiązanych bezpośrednio ze środowiskiem akademickim, niż przewidywano, oraz że do zasobów repozytorium docierają oni nie przez strony uczelni, a bezpośrednio z domeny publicznej przez Google. Z tego wynika, że reklama usług IR również powinna być szerzej oferowana w tej sferze. Jest to też argument w staraniach o granty z instytucji służących szeroko rozumianym celom publicznym oraz wskazówka dotycząca kierunku kształtowania zasobów IR. Konieczne jest też systematyczne badanie potrzeb użytkowników końcowych i współpraca z sektorem edukacyjnym oraz biznesem.