Gra aktorska jako narzędzie biblioterapii: jak biblioteki specjalne mogą wspomagać rehabilitację dzieci z uszkodzeniami wzroku
,Kategorie: Kategorie użytkowników, Wykorzystanie informacji i socjologia informacji, Źródła informacji
Tagi: analiza potrzeb i wymagań informacyjnych, biblioteki specjalne, dzieci, niepełnosprawni, Rosja, służba zdrowia
Możliwość komentowania Gra aktorska jako narzędzie biblioterapii: jak biblioteki specjalne mogą wspomagać rehabilitację dzieci z uszkodzeniami wzroku została wyłączona
W artykule, na przykładzie konkursu dla przedszkolaków w wieku 4 do 7 lat ze specjalnych placówek dla dzieci z chorobami oczu i wadami wzroku, zorganizowanego przez Krasnojarską Krajową Bibliotekę Specjalną, omówiono możliwości wspomagania przez biblioteki tego typu rehabilitacji najmłodszych, niepełnosprawnych użytkowników.
Opisana w tekście placówka pełni rolę lokalnego centrum kultury dla osób niedowidzących. Celem przygotowanego przez nią przedsięwzięcia było wzmocnienie poczucia wartości i wiary we własne możliwości u dzieci z niepełnosprawnością wzrokową. O pierwsze miejsce konkurowało kilka sześcioosobowych grup dzieci reprezentujących poszczególne przedszkola. Dzieci realizowały wskazane zadania, improwizowały scenki teatralne i odpowiadały na pytania związane z treścią popularnych bajek autorstwa klasyków literatury takich jak Puszkin, Tołstoj, Czukowski, Perrault itp. Zadania konkursowe pozwalały maluchom zaprezentować znajomość treści bajek, cechy lidera, umiejętności aktorskie i pracy zespołowej. Uczestnikom towarzyszyli dorośli przebrani w kostiumy postaci z bajek, zorganizowano też wspólne zabawy. Zwycięska drużynę nagrodzono pluszowymi zwierzątkami, a wszystkie dzieci obdarowano słodyczami. W artykule podkreślono znaczenie, jakie dla psychiki dzieci, ich rozwoju emocjonalnego i kulturalnego ma możliwość uczestnictwa w przedstawieniach teatralnych i zaprezentowania swoich zdolności, wiedzy i umiejętności w trakcie rówieśniczej rywalizacji.