Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Jak zbudować szkolną bibliotekę marzeń XXI w

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Biblioteki jako kolekcje, Architektura i wyposażenie

Tagi: , , , , ,

Możliwość komentowania Jak zbudować szkolną bibliotekę marzeń XXI w została wyłączona

 Znalezienie jednej, przydatnej dla wszystkich recepty na stworzenie perfekcyjnej i przyjaznej uczniom szkolnej biblioteki, zabezpieczającej odpowiednio ich potrzeby w obecnym, szybko zmieniającym się i wymagającym korzystania z wielu multimedialnych zasobów środowisku edukacyjnym, nie jest zadaniem prostym. Jedyną sensowną wspólną rekomendacją wydaje się być dbałość o odpowiednie dostosowanie projektu biblioteki do realizowanych w szkole programów nauczania i jej zasobów finansowych. Wg autorki, pomocne w przystosowaniu przestrzeni bibliotecznej do roli współczesnego centrum nauki, mogącego służyć uczniom przez lata, może być również uwzględnienie przedstawionych przez nią 5 podstawowych zaleceń dotyczących bibliotecznego designu.

Najistotniejsze jej zdaniem zasady projektowania bibliotecznych wnętrz to: 1) zapewnienie możliwości ich elastycznej rearanżacji, pozwalającej na korzystanie z różnych modeli uczenia się i nauczania; 2) odejście od traktowania biblioteki jako magazynu książek, na rzecz atrakcyjnej prezentacji tych ostatnich, tak by odpowiednio uzupełniały coraz powszechniejsze zasoby elektroniczne; 3) zadbanie o odpowiednią infrastrukturę (duża liczba gniazdek komputerowych i zasilających, pozwalająca na wygodne korzystanie z laptopów, projektorów itp. w dowolnym miejscu, dostęp do bezprzewodowego Internetu, konstrukcja okien zapewniająca maksymalne dopływ naturalnego światła, wykorzystanie stymulujących kolorów itp.); 4) odpowiednie wyważenie względów estetycznych i praktycznych (wnętrza i umeblowanie mają być nie tylko piękne i wygodne, ale urządzone tak, by inspirowały do pracy i nauki, a nie wyłącznie do odpoczynku i zabawy); 5) stworzenie (w miarę możliwości) atrakcyjnej przestrzeni rekreacyjnej na zewnątrz biblioteki (patia, ogródki), którą w cieplejszych porach roku można wykorzystywać także do prowadzenia zajęć bibliotecznych. Artykuł zilustrowano przykładami kilku nowopowstałych bibliotek szkolnych, stworzonych wg tych zasad w najbiedniejszych dzielnicach Nowego Yorku, w ramach wspólnej inicjatywy Robin Hood Foundation – walczącej z ubóstwem organizacji charytatywnej wspierającej najbardziej nowatorskie projekty bibliotek szkolnych, i lokalnego wydziału edukacji.

 

Komentarze wyłączone.