Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Wykorzystanie mobilnych urządzeń użytkowników przez biblioteki akademickie

Autor: Alina Nowińska,

Kategorie: Źródła informacji, Technologia informacyjna i bibliotekarska, Działalność biblioteki

Tagi: , , , , , ,

Możliwość komentowania Wykorzystanie mobilnych urządzeń użytkowników przez biblioteki akademickie została wyłączona

Zwiększająca się stale popularność różnego rodzaju bezprzewodowych narzędzi komunikacyjnych, wzrost możliwości telefonów komórkowych, coraz lepsza infrastruktura telekomunikacyjna, szerokie rozpowszechnienie lokalnych sieci WiFi oraz stale doskonalone oprogramowanie dla urządzeń korzystających z platform mobilnych powodują, że urządzenia te stają się integralnym składnikiem systemu kształcenia uniwersyteckiego, studiowania i badań naukowych. Celem bibliotek akademickich staje się „wszechobecność” – zapewnienie usług i informacji w systemie 24/7 tzn. dostępnych online przez całą dobę, każdego dnia i z każdego miejsca.

Nowe aplikacje nie tylko pozwalają bibliotekom i uczelniom na przesyłanie zainteresowanym osobom tekstów, obrazów i filmów (np. instrukcji, regulaminów, spisów lektur, programów nauczania itp.) na ich urządzenia mobilne, ale też umożliwiają bezpośredni kontakt bibliotekarzy z użytkownikami (głosowy i wideo), jednoczesne porozumiewanie się paru osób, wspólny dostęp do jednej aplikacji (współdzielenie ekranu), wspólną analizę dostępnych danych itp. Przewiduje się, że z czasem biblioteki akademickie będą w stanie zapewnić dostęp do źródeł (własnych i dostępnych przez internet) we wszystkich formatach oraz do swoich usług (synchronicznie i asynchronicznie) w zmiennym środowisku sieciowym.

W artykule omówiono kilka nowatorskich projektów realizowanych przez biblioteki Stanów Zjednoczonych, zwracając uwagę na możliwości stosowanych w trakcie ich realizacji technologii i oprogramowania. Dotychczas w literaturze przedmiotu przeważało przekonanie, że najlepszą jakość usług informacyjnych gwarantuje bezpośrednia rozmowa bibliotekarza ze studentami. Autorzy artykułu dowodzą, że kontakt przez urządzenia mobilne różnego typu może być równie satysfakcjonujący, a dużo lepiej wpisuje się w pracę własną studenta wykonywaną w domu, w pracy czy na uczelni. Zwracają też uwagę na: 1) trudności finansowe i organizacyjne związane z świadczeniem usług w systemie 24/7 (wydaje się możliwe tylko w ramach konsorcjum); 2) ryzyko związane z zakupem nowej, bardzo drogiej i nie do końca sprawdzonej technologii (ograniczenia związane z działaniem sieci telekomunikacyjnych, zasilaniem, kosztami zwiększonego korzystania np. z komórek , kłopoty z szybkim wyczerpywaniem się baterii urządzeń mobilnych na które są przesyłane obrazy); 2) konieczność uwzględnienia przez biblioteki coraz większej popularności czytników w rodzaju Kindle , Sony Reader, Nook ; 3) badania dotyczące różnic w zapotrzebowaniach poszczególnych osób na usługi bibliotek, wynikające z uwarunkowań kulturowych i różnic płci.

Komentarze wyłączone.