Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Jak wprowadzać innowacje i robić karierę w swojej bibliotece

Autor: Alina Nowińska,

Kategorie: Biblioteki jako kolekcje, Działalność biblioteki, Branża, zawód i edukacja

Tagi: , , , , , , ,

Zostaw komentarz

Autorka, kierownik Ośrodka Materiałów Związanych z Programem Studiów Stanowego Uniwersytetu w Murray, na podstawie własnych doświadczeń omawia jak przeprowadzić w bibliotekach konieczne zmiany nie niszcząc przy tym szans na dalszy rozwój własnej kariery oraz osiągnięcie zakładanych celów transformacji.

Po ukończeniu studiów bibliotekoznawczych, zapoznaniu się z nowymi trendami i technologiami, uczestnictwie w licznych seminariach, warsztatach i konferencjach bibliotekarze mają perspektywy na uzyskanie kierowniczego stanowiska. Implementacja zdobytej wiedzy i awans zawodowy wiążą się jednak często z koniecznością przeprowadzenia niezbędnych zmian w funkcjonowaniu danej komórki bibliotecznej. Główną przeszkodę w ich wdrażaniu autorka dostrzega w oporze środowiska (kolegów, użytkowników i w zależności od typu biblioteki – kadry naukowej, władz uczelni czy lokalnych samorządów). Wszyscy uważają, że pracują dobrze, a ponadto należy szanować tradycję. Wprowadzanie zmian może być utożsamiane z podważaniem autorytetu i kompetencji zastanego przez nowego kierownika zespołu pracowników, budzić opór i niechęć wpływając na zablokowanie przeprowadzanej reformy i negatywnie odbijając się na przebiegu kariery lansującej ją osoby. Autorka proponuje, aby po objęciu nowego stanowiska zapoznać się najpierw wnikliwie z historią i strukturą danej biblioteki, miejscem komórki jaką zarządzamy w ramach tej struktury, realizowanymi dotąd zadaniami, tradycją placówki, stosowanymi w niej procedurami i powodami dla których zostały wdrożone i są utrzymywane. Zmiany należy wprowadzać powoli i stopniowo, zaczynając od niewielkiego ich zakresu i obserwując ich skutki dla całej instytucji. Na etapie planowania konieczne jest zapoznanie się z różnymi punktami widzenia i opiniami kolegów, przedstawienie w środowisku powodów i skutków zmian, pozyskanie akceptacji przełożonych lub władz uczelni. Należy zwracać uwagę na głosy krytyczne i nie bać się odpowiedzialności, zakładającej również umiejętność przyznania się do popełnianych w procesie transformacji błędów. Ważne są: właściwa ocena momentu, w którym zmiana jest konieczna, wyjaśnienie powodów realizacji konkretnego programu, upewnienie się, czy zmiany nie zakłócą działania całej biblioteki i struktury której podlega, opracowanie szczegółowego planu i terminarza realizacji poszczególnych etapów reformy, refleksja nad skutkami rozpoczętych zmian, zaangażowanie całego personelu w proces innowacji. (Niniejszy artykuł jest fragmentem książki pod tytułem Making the Most of Your Library Career pod red. Lois Stickella, Bridgette Sanders, ALA Editions, 2014)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>