Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Mapowanie biblioteki jako metoda angażowania użytkowników i promocji zasobów

Autor: Małgorzata Waleszko,

Kategorie: Technologia informacyjna i bibliotekarska, Biblioteki jako kolekcje, Działalność biblioteki

Tagi: , , , , ,

Możliwość komentowania Mapowanie biblioteki jako metoda angażowania użytkowników i promocji zasobów została wyłączona

Biblioteki to miejsca, w których część użytkowników czuje się onieśmielona lub zdeprymowana, postrzegając bibliotekarzy jako osoby zbyt zajęte lub nieprzystępne by udzielać pomocy. Coraz większa popularność technologii mobilnych sprawia, że w kłopotliwych sytuacjach czytelnicy rezygnują często z zadawania pytań personelowi, szukając potrzebnych informacji przy pomocy własnych przenośnych urządzeń. Planując biblioteczne kampanie marketingowe ukierunkowane na takich odbiorców, warto pamiętać o nośności mobilnych rozwiązań, wykorzystując je do rozpowszechniania informacji o udostępnianych zbiorach i usługach, i budowania zaangażowania użytkowników. Jedną ze strategii, która przynosi od paru lat coraz lepsze efekty i ułatwia połączenie przywiązania czytelników do smartfonów i tabletów z chęcią korzystania z bibliotecznych zasobów i dotarcia do poszukiwanych materiałów, jest mapowanie bibliotek przy wykorzystaniu aplikacji takich jak Google Maps.

W artykule omówiono projekt tworzenia map wnętrza budynku i ich udostępnienia w Google, zrealizowany w bibliotece Stetson University College of Law (Stany Zjednoczone) i mający na celu ułatwienie czytelnikom poruszania się po obiekcie i odnajdywania poszukiwanych miejsc i zbiorów oraz zwiększenie użyteczności i dostępności tej placówki. Autorka opisuje dokładnie poszczególne etapy procesu mapowania, od zebrania i przesłania podstawowych planów wszystkich pięter biblioteki do Google Maps (przy ich edycji można wykorzystać darmowe oprogramowanie typu GIMP), geolokalizacji obiektu, wizualizacji danych nt poszczególnych stref i pomieszczeń oraz rozmieszczenia drukowanych zbiorów przy użyciu kreatora map, po komunikację z Google, udostępnienie map przez firmę online (może to trwać kilka miesięcy), weryfikację danych i wprowadzanie niezbędnych aktualizacji. Przybliża również metody reklamy tego przedsięwzięcia wśród studentów i kadry uczelni (poza tradycyjnymi środkami, takimi jak ulotki, maile, czy informacje na stronie www zorganizowano też spotkania z różnymi grupami użytkowników oraz prezentacje pokazujące jak można lokalizować swoją pozycję na terenie biblioteki i na mapie przy pomocy funkcji GPS we własnym telefonie, i identyfikować najbliżej dostępne zasoby, na podstawie naniesionych na mapy sygnatur) oraz sposób jego ewaluacji.

Komentarze wyłączone.