Biblioteki jako kluczowi partnerzy narodowego programu czytelnictwa
,Kategorie: Wykorzystanie informacji i socjologia informacji, Zarządzanie, Czytelnictwo
Tagi: Generic Social Outcomes, Wielka Brytania, biblioteki publiczne, branding, marketing, polityka informacyjna, promocja czytelnictwa, public relations, rozwój czytelnictwa, współpraca, zarządzanie lokalne
Możliwość komentowania Biblioteki jako kluczowi partnerzy narodowego programu czytelnictwa została wyłączona
W artykule omówiono doświadczenia związane z udziałem bibliotek publicznych w sponsorowanej przez brytyjskie władze kampanii Narodowy Rok Czytelnictwa (NRC) z 2008, dzięki której instytucje te znalazły się w centrum zainteresowania polityków, mogły zwrócić uwagę mediów na wartość ich usług dla lokalnych społeczności i odegrać kluczową rolę w realizacji programu promocji czytelnictwa. Przedstawiono również proces planowania i implementacji finansowanego przez Krajową Radę Bibliotek, Muzeów i Archiwów, jakościowego projektu badawczego poświęconego wpływowi NRC w dwóch (miejskiej i wiejskiej) sieciach bibliotecznych w Yorkshire i wykorzystującego jako ramy teoretyczne narzędzie pn. Generic Social Outcomes (GSO), mające pomóc bibliotekom w ewaluacji i uzasadnieniu swojej użyteczności społecznej.
Narodowy Rok Czytelnictwa był promowany jako społeczna kampania marketingowa mająca na celu dotarcie do wszystkich pokoleń i grup społecznych oraz stymulowanie działań promujących wśród rodzin i poza nimi dostępność książek i czytania we wszelkich przejawach i formach (dla przyjemności, w celach edukacyjnych, w celu osobistego rozwoju itp.), dla wszystkich obywateli, niwelowanie podziałów społecznych w tym zakresie oraz pomoc w nagłośnieniu i wspieraniu rozpoczętych już projektów zachęcających do korzystania z książek i uczących czerpać pożytki z lektury. Jej strategia polegała na stworzeniu, we współpracy z lokalnymi placówkami edukacyjnymi i kulturalnymi sieci partnerstwa, a biblioteki postrzegane były jako kluczowy element tej kampanii (zgłosiły się do niej wszystkie (149) okręgi biblioteczne).
Autorka przybliża w tekście poszczególne elementy i założenia NRC, pozytywne efekty podejmowanych przez bibliotekarzy inicjatyw w trakcie trwania i po zakończeniu tego programu (m.in. 2,3 mln nowych użytkowników bibliotek między kwietniem a grudniem 2008 r., zwiększenie w tym samym okresie, w rodzinach o niskich dochodach, odsetka rodziców czytających codziennie swoim dzieciom z 5% do 20%) oraz wpływ kampanii na zwiększenie świadomości mieszkańców nt. roli i zalet czytania, i widoczność projektów promujących czytelnictwo. W drugiej części artykułu omawia metodologię i wyniki przeprowadzonej w Yorkshire ewaluacji oraz wyzwania związane z realizacją zadań w ramach partnerskiej współpracy; przedstawia także dowody na wpływ powiązanych z NRC działań bibliotek na 3 elementy GSO: „mocniejsze i bezpieczniejsze społeczności”, „zdrowie i dobrobyt” i „wsparcie publicznego życia” oraz przydatność GSO przy określaniu wartości usług bibliotecznych i wkładu tych instytucji w rozwój obszarów, które obsługują. Jej zdaniem, pozyskane przy pomocy tego narzędzia dane mogą być z powodzeniem wykorzystywane przez rzeczników bibliotek w kontaktach regionalnymi i centralnymi władzami.