Jak wprowadzać innowacje i robić karierę w swojej bibliotece
,Kategorie: Biblioteki jako kolekcje, Działalność biblioteki, Branża, zawód i edukacja
Tagi: Stany Zjednoczone, biblioteki publiczne, biblioteki szkół wyższych, kariera zawodowa bibliotekarzy, rozwój zawodowy, zarządzanie personelem, zarządzanie zmianą, zawód bibliotekarza
Możliwość komentowania Jak wprowadzać innowacje i robić karierę w swojej bibliotece została wyłączona
Autorka, kierownik Ośrodka Materiałów Związanych z Programem Studiów Stanowego Uniwersytetu w Murray, na podstawie własnych doświadczeń omawia jak przeprowadzić w bibliotekach konieczne zmiany nie niszcząc przy tym szans na dalszy rozwój własnej kariery oraz osiągnięcie zakładanych celów transformacji.
Po ukończeniu studiów bibliotekoznawczych, zapoznaniu się z nowymi trendami i technologiami, uczestnictwie w licznych seminariach, warsztatach i konferencjach bibliotekarze mają perspektywy na uzyskanie kierowniczego stanowiska. Implementacja zdobytej wiedzy i awans zawodowy wiążą się jednak często z koniecznością przeprowadzenia niezbędnych zmian w funkcjonowaniu danej komórki bibliotecznej. Główną przeszkodę w ich wdrażaniu autorka dostrzega w oporze środowiska (kolegów, użytkowników i w zależności od typu biblioteki – kadry naukowej, władz uczelni czy lokalnych samorządów). Wszyscy uważają, że pracują dobrze, a ponadto należy szanować tradycję. Wprowadzanie zmian może być utożsamiane z podważaniem autorytetu i kompetencji zastanego przez nowego kierownika zespołu pracowników, budzić opór i niechęć wpływając na zablokowanie przeprowadzanej reformy i negatywnie odbijając się na przebiegu kariery lansującej ją osoby. Autorka proponuje, aby po objęciu nowego stanowiska zapoznać się najpierw wnikliwie z historią i strukturą danej biblioteki, miejscem komórki jaką zarządzamy w ramach tej struktury, realizowanymi dotąd zadaniami, tradycją placówki, stosowanymi w niej procedurami i powodami dla których zostały wdrożone i są utrzymywane. Zmiany należy wprowadzać powoli i stopniowo, zaczynając od niewielkiego ich zakresu i obserwując ich skutki dla całej instytucji. Na etapie planowania konieczne jest zapoznanie się z różnymi punktami widzenia i opiniami kolegów, przedstawienie w środowisku powodów i skutków zmian, pozyskanie akceptacji przełożonych lub władz uczelni. Należy zwracać uwagę na głosy krytyczne i nie bać się odpowiedzialności, zakładającej również umiejętność przyznania się do popełnianych w procesie transformacji błędów. Ważne są: właściwa ocena momentu, w którym zmiana jest konieczna, wyjaśnienie powodów realizacji konkretnego programu, upewnienie się, czy zmiany nie zakłócą działania całej biblioteki i struktury której podlega, opracowanie szczegółowego planu i terminarza realizacji poszczególnych etapów reformy, refleksja nad skutkami rozpoczętych zmian, zaangażowanie całego personelu w proces innowacji. (Niniejszy artykuł jest fragmentem książki pod tytułem Making the Most of Your Library Career pod red. Lois Stickella, Bridgette Sanders, ALA Editions, 2014)